Jag har köpt en kompressor i delar och funderar på vad jag behöver för att tryckvakten ska fungera. Det följde med ett motorskydd men det verkar vara endast ett överströmskydd med återställningsknapp. (3 ingångar och 3 utgångar)

Visst finns det motorskydd med relä så jag kan styra tre faser genom att tryckvakten aktiverar en ingång på motorskyddet? Vad kallas dessa? Kontaktormotorskydd? Överströmsrelä?

Har du bara en kontakt på tryckströmbrytaren? Det finns tryckströbrytare med 3 bleck.

Det finns motorskydd som man sätter fast i kontaktorn. Skriver med telefonen nu så jag kan tyvärr inte ta fram en och länka...

Det är inte omöjligt att det finns kombinerade kontaktorer med motorskydd men vad de kallas vet jag inte. Hör med elektroskandia eller solar...

Ja, det är bara en kontakt (2 plintar) på tryckvakten.

Vad menar man med kontaktor? Jag har idag bara denna tryckvakt och ett 3-fas motorskydd med återställningsknapp och endast en ingång/utgång per fas.

Det borde vara vanligt att använda tryckvakt på kompressorer tillsammans med motorskydd, hur görs detta vanligtvis?

Jag hade trott att man kopplade en matning via strömbrytare sen ett motorskydd som dras/styrs av tryckvakten.

Googlade kontaktor och det verkar vara kontaktormotorskydd jag är ute efter,
Dvs 3-faskontaktor som har en ingång för styrning (tryckvakten) och inbyggs motorskydd/överströmsskydd om jag fattat det rätt.

Finns det färdiga kapslingar för detta eller behöver jag bygga in det i ett skåp? Jag har tänkt ställa kompressorn utomhus

En till fundering: Kommer jag kunna köra 5.5kw elmotor med ren d-koppling på 10a säkringar?

Du har antagligen en motorskyddsbrytare men behöver ett kontaktormotorskydd om du ska använda den som start och stopp.
Kontaktormotorskydd kan du sätta i en vanlig låda och ha till och från placerat på valfritt ställe.

fulingbusen skrev:
Googlade kontaktor och det verkar vara kontaktormotorskydd jag är ute efter,
Dvs 3-faskontaktor som har en ingång för styrning (tryckvakten) och inbyggs motorskydd/överströmsskydd om jag fattat det rätt.

Finns det färdiga kapslingar för detta eller behöver jag bygga in det i ett skåp? Jag har tänkt ställa kompressorn utomhus

En till fundering: Kommer jag kunna köra 5.5kw elmotor med ren d-koppling på 10a säkringar?
Min fars kompressor, som har en motor på 4kW, går iaf inte att starta på mindre än 16A.

Tveksamt om det går. Kanske med softstart och avlastningsenhet på kompressorn.

25A säkring är brukligt vid direktstart och 20A vid Y-D-start av en 5.5 kW motor, märkströmmen är runt 11..12A så 10A kan du nog glömma att det ska fungera vettigt....

Tvåpolig tryckströmbrytare räcker ju för att stoppa en trefasmotor, bara koppla den i serie med motorskyddet och låt en fas gå obruten genom brytaren.

Jag kan inte tänka mig att det finns något krav på att tryckströmbrytaren ska bryta allpoligt - vid service använder man ju ändå säkerhetsbrytaren eller drar ur stickproppen.

Min 4kW kompressor direktstartar utan problem på 16A diazed.

Tack för alla svar. jag ska försöka köra den på 3x16A via orginal tvåpolig tryckströmbrytare eller leta reda på en mjukstartare för rimliga pengar

Redigerat:
Ja, den skulle funka

Nu har jag köpt en mjukstart enligt ovan och ska gå vidare med att handla motorskydd. Hur räknar jag ut hur mycket Ampere jag ska ställa motorskyddet på?

Elmotorn har märkström på nästan 11A, enligt datablad ska man starta med 20A säkringar vid Y/D start och 25A vid D-start. Tolkar jag det rätt så ska man vid Y/D-start ställa motorskyddet på 2xmärkström och 6xmärkström vid D-start. Anses mjukstart vara som Y/D?

Och ska jag ställa motorskyddet högre än vad jag har säkringar för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.