1 081 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
lysrörsarmaturer och infällt montage.
Hej!
Undrar lite vilken metod som är praxis när det gäller montage av lysrörsarmaturer dikt mot tak?
I mitt fall gäller det sex st armaturer i mitt garagebygge.
Hade tänkt mig infällt montage, iallafall till belysningen. Är det ok att isåfall dosa av i centrum under armaturen? Förutsatt att armaturen har ingångshål för kabel genomförning där. Det jag har i åtanke är att kopplingspunkterna i detta fall blir dolda.
Måste man ha takdosa eller kan en kopplingsdosa användas? Lysrörsarmaturers infästning är ju oberoende av dosan, så den bär ju ingen vikt.
Undrar lite vilken metod som är praxis när det gäller montage av lysrörsarmaturer dikt mot tak?
I mitt fall gäller det sex st armaturer i mitt garagebygge.
Hade tänkt mig infällt montage, iallafall till belysningen. Är det ok att isåfall dosa av i centrum under armaturen? Förutsatt att armaturen har ingångshål för kabel genomförning där. Det jag har i åtanke är att kopplingspunkterna i detta fall blir dolda.
Måste man ha takdosa eller kan en kopplingsdosa användas? Lysrörsarmaturers infästning är ju oberoende av dosan, så den bär ju ingen vikt.
Jag tänkte nog förlägga så mycket dosor och rör som möjligt just i taket. Detta för att använda utrymmet mellan gles och takgips som installationsutrymme. dock kan jag väl i och för sig fortfarande dosa av i taket brevid armaturen och gå med vp rör sista biten och låta detta mynna ut i centrum under armaturen. Men vilket sätt är praxis att göra på?
Vet ej vad som anses vara praxis men jag brukar alltid köra med rörutlopp för att inte "dölja" dosor. Sen är det väl vanligast med takdosor i tak men det går lika bra med kopplingsdosor såvida du inte skall hänga armaturer i dom.
Du kan ju göra merparten av installationen i taket även om dosorna i väggen.
Du kan ju göra merparten av installationen i taket även om dosorna i väggen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle absolut köra rörutlopp och åtkomliga dosor i tak eller vägg.
Två dosor räcker om du inte ska mata en massa annat från dessa
Två dosor räcker om du inte ska mata en massa annat från dessa
Klicka här för att svara