2 979 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Strömlöst
Sida 1 av 2
Det blev plötsligt strömlöst i en del av huset när min sambo skulle starta mikrovågsugnen.
En säkring tänkte jag och kikade i proppskåpet.
Men alla säkringar var hela jag har t.o.m. provbytt dem en och en för att vara helt säker.
Vi har ett gammalt proppskåp där märkningarna för vilken säkring som går till vilken del av huset inte stämmer.
Vad kan det vara för fel?
Är det något jag som hemmafixare kan kolla eller måste jag ringa en elektriker?
En säkring tänkte jag och kikade i proppskåpet.
Men alla säkringar var hela jag har t.o.m. provbytt dem en och en för att vara helt säker.
Vi har ett gammalt proppskåp där märkningarna för vilken säkring som går till vilken del av huset inte stämmer.
Vad kan det vara för fel?
Är det något jag som hemmafixare kan kolla eller måste jag ringa en elektriker?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har du även provbytt huvudsäkringarna?
//Patrik
//Patrik
Har du jordfelsbrytare?
Med en "spänningsdetektor" (Tex Clas ohlsson 36-2285 för 79
är det enkelt att kolla om vanliga smältproppar(diazeder) har spänning på toppen eller ej. Att det blir strömlöst i "en del av huset" tyder ofta på att en huvudfassäkring har löst ut. I en treradig diazed-central är varje rad kopplad till samma fas så om förbrukare kopplade på samma säkringsrad som mikron också är spänningslösa så är det en huvudsäkring eller servicesäking som rykt.
Obs att även om huvudsäkringarna "ser hela ut" så är det ingen garanti för att de är det, den lilla metallbrickan som ska ramla ur när säkringen går, gör allsomoftast inte det.....
Bor du sedan i ett litet äldre hus, hgammal lantbruksomgivning etc.. så kan det finnas fler "huvudsäkringar" (Speciellt om det finns mer än ett hus på samma mätare, då matas säkert ett av husen via gruppcentralen i ett annat etc...)
Obs att även om huvudsäkringarna "ser hela ut" så är det ingen garanti för att de är det, den lilla metallbrickan som ska ramla ur när säkringen går, gör allsomoftast inte det.....
Bor du sedan i ett litet äldre hus, hgammal lantbruksomgivning etc.. så kan det finnas fler "huvudsäkringar" (Speciellt om det finns mer än ett hus på samma mätare, då matas säkert ett av husen via gruppcentralen i ett annat etc...)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Glapp av något slag i någon dosa eller i centralen kanske?
Nu när det är måndag kanske det iinte skulle skada att ringa en elektriker.
Edit: Elmont hann före.
//Patrik
Nu när det är måndag kanske det iinte skulle skada att ringa en elektriker.
Edit: Elmont hann före.
//Patrik
Tack för alla svar!
Grannarna har inga problem med elen och alla säkringar alla dubbel och trippel-kollade.
Strömmen in i huset är OK det ser jag på elmätaren (det står L1, L2 och L3 på displayen).
Jordfelsbrytare har vi ingen.
En granne sa att de tidigare ägarna haft problem med samma del av huset och att det är någon skarvhistoria ovanför innertaket i den delen av huset som krånglar som har strulat förr.
Det kommer en elektriker hit imorgon och kikar på det.
Det är alltid något med hus
Grannarna har inga problem med elen och alla säkringar alla dubbel och trippel-kollade.
Strömmen in i huset är OK det ser jag på elmätaren (det står L1, L2 och L3 på displayen).
Jordfelsbrytare har vi ingen.
En granne sa att de tidigare ägarna haft problem med samma del av huset och att det är någon skarvhistoria ovanför innertaket i den delen av huset som krånglar som har strulat förr.
Det kommer en elektriker hit imorgon och kikar på det.
Det är alltid något med hus
Känns ju inte bra det där med den där "skarv-historien"
Något av en skräck om det är en huvudledning som är skarvad " så på ett sånt ställe"
Eller micro o berörda lampor kanske ligger på samma grupp? Så att det är därför dom påverkar varandra.
Något av en skräck om det är en huvudledning som är skarvad " så på ett sånt ställe"
Eller micro o berörda lampor kanske ligger på samma grupp? Så att det är därför dom påverkar varandra.