Göran.W
Göran.W: Blir inte riktigt klok på hur det ska funka men det finns iaf cee don som är 6 poliga där 6:e polen används till signal överföring om det kan funka.
8 svar · 2,7k läst
C
corre: Ändhylstång kan man köpa på Bauhaus förvånande nog (men inga ändhylsor). 159:- har jag för mig att min kostade, klarar upp till 6mm2
11 svar · 2,3k läst
P
petersv: Använd ubåt eller liknande. Tejp tycker jag inte är så bra i längden.
27 svar · 8,3k läst
Y
yuphin: strålande, tack för hjälpen!
10 svar · 4,7k läst
Y
yxis: Naturligtvis verkar de säkringar du länkar till inte ha samma mått som vanliga "elektroniksäkringar", varken 5x20 ("europasäkringar") eller 6,3x32mm ("amerikasäkringar") :(
6 svar · 3,8k läst
Y
yxis: Risken är att du fått tag på en konstantspänningstransformator medan dioderna ska matas med konstantström. Risken är att det blir skrot av dioderna om du dimmar på fullt med den trafon. Samtidigt kommer du dessutom få flimmer och halv ljusstyrma med AC, om det verkligen är AC på riktigt och inte pulserande likström. Om det verkligen bara sitter dioderna och inga andra komponenter på
5 svar · 15,3k läst
M_J_E
M_J_E: Jag skulle låta vederbörande som gjort det stoppa fingrarna i närmsta uttag och sen anmäla det till Fonus under paragrafen "självsanering av icke önskvärd idiot". ;) Skämt åsido, nä men självklart påpeka det och anmäla till ESV eller annat lämpligt organ beroende på installation.
5 svar · 2,5k läst
E
Eld: CEWE UJ 210/2 heter tvåvägsuttagen. (Finns även som envägs och fyrvägs.) Mycket robusta men kostar därefter. http://www.abb.se/ProductGuide/EnlargeImage.aspx?imageUrl=http://www04.abb.com/global/gad/gad02007.nsf/0/35DC888EBE68FC76C125764E002A21D2/$File/2CMC710001F0014_720.jpg
7 svar · 3,3k läst
M
MMR: Såklart hittar jag inte den där jag trodde den fanns, men jag skall ta en vända till imorgon
5 svar · 3,5k läst
Y
yxis: Aha, intressant, vissa fördelar med att inte bo "kustnära" :)
12 svar · 3,4k läst
Y
yxis: Det tar förhoppningsvis ett tag innan vi är där, däremot skulle det inte förvåna mig om det blir så med t.ex. KNX-grejer rätt snart :)
7 svar · 29,8k läst
Suhagg
Suhagg: Verkar ha gått bra. Den tuffar på och går nu.
6 svar · 4,1k läst
morsan
morsan: Ja, enligt Google "Trådmunstycken 1,0-0,8-0,6 mm. modifierade för att passa i originalpaketet till Esab Miggy 125. Original munstyckena tillverkas inte längre !" Verkar vara svårt att få tag i reservdelar till den svetsen nu.
15 svar · 6,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Fast när vi pratade om det här så var det verboten att göra det med skruv (eller hiss) också. Eftersom kardelerna klämde varandra tvärs och i värsta fall kunde klippas av (eller iaf bli skadade). Så så lätt kommer ni inte undan! ;)
4 svar · 2,8k läst
Y
yxis: Shoot! ;)
15 svar · 10,7k läst
S
Slugge: Det är ingen som säger du ska säkra med 13 A varken på diazed eller dvärg?!
22 svar · 52,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är riktigt. Jag tänkte (felaktigt) på parallellen med att ersätta en dvärg med en psa, som ju är enkel i en normcentral, men omöjligt i en diazedcentral. Alldenstund det finns automatsäkringar att skruva i så finns det mig veterligt inga PSAer (jag har svårt att se hur det skulle kunna gå). MEN, eftersom vi ändå tänker på en extern kapsling så kan man ju helt
18 svar · 4,6k läst
Y
yxis: Förutsatt att man egentligen skulle klarat sig på 230V så är medeleffekten dessutom densamma, så skillnaden i slitage borde inte vara så stort.
10 svar · 1,4k läst
A
Anders Johansson: Hide a lite kör med AMP-kontakter på sina LED-armaturer, men i övrigt har jag mest sett JST (som jag inte visste att den hette...).
5 svar · 2,4k läst
·
Y
yxis: Sorry, jag tänkte på silikonspray. Dumstrut på för min del! :o:o:o Bo: Ska inte det mekaniska skyddet uppfylla någon slags norm, som jag antar bara garanteras uppfyllas av skydd avsedda för starkströminstallationer?
12 svar · 14,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: 110% rabatt är inte helt ovanligt på elmatrial. ;) //Patrik
11 svar · 2,5k läst
Demmpa
Demmpa: Många/alla lamputtag är märkta med max 6A men dessa är oftast/alltid avsäkrade med 10A (ibland 13A) eftersom dessa oftast sitter på samma säkringar som vägguttagen. Det som menas med max 6A på dessa lamputtag är att dom bara får belastas med max 6A inte att anslutande säkring ska vara max 6A, om inte så gör *ALLA* elektriker fel. En anslutningssladd med 0,75mm2 area får anslutas i
48 svar · 11,2k läst
S
sajjen: Har TS talat med säljaren eller tillverkaren av lampan?
15 svar · 46,9k läst
·
Y
yxis: Bra att veta är att bygeln ska vara blå (i den mån den har någon färg alls, jag antar att det blir en bygel med vanlig RK)
24 svar · 9,8k läst
Y
yxis: "Jag tappade kvittot" på frågan vilken hantverkare som gjort en installation av värmepump ;) Sprit i vattenlåset är nog bra men det är nog ingen bra idé att hälla sprit i en hydroforanläggning, om det läcker över till tryckströmbrytaren eller pumpmotorn så blir det nog riktigt dåligt när man slår på strömmen.
18 svar · 4,0k läst
Kattvovven
Kattvovven: [citat] :thumbup:
74 svar · 11,9k läst
M
Micro: japp den kostade 599kr...
3 svar · 4,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Jag kan inte påstå att jag har speciellt stor erfarenhet av massa olika märken. Finns liksom inte så stor mening med att prova flera olika bara för skojjskull om det finns ett bra märke som man är nöjd med och som näst intill helt utan reklamationer. Problemen med "billighetsmärken" som Malmbergs, "Dinline", och allt vad de nu heter är oftast inte själva kvaliten funktionsmässigt,
30 svar · 21,8k läst
Y
yxis: Jag vet alltså inte vilken presentation eller enklare studie jag refererar till, jag trodde aldrig jag skulle behöva referera till eländet. :)
23 svar · 3,2k läst
Y
yxis: Inte svar på vad du frågar, men OBS att du köper själv från Kina och du har ingen som helst garanti på att t.ex. ett CE-märke faktiskt betyder att varan uppfyller CE-kraven. Det kan kanske vara en bra idé att byta drivdonen mot "EU-köpta" drivdon ifall du inte är kunnig nog att avgöra om drivdonen verkar klara CE-kraven framförallt med avseende på elsäkerhet.
5 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.