Hejsan.

Som belysning i hyllorna har jag tre st halogenspottar 12V som är kopplade till en transformator. Nu satte jag upp en hylla bredvid och köpte en lös halogenspot, också den 12 V. Jag satte spotten "utanpå" hyllan, alltså inte inbyggd och drog kabeln till trafon. Som jag mindes så fanns det 3 platser lediga i trafon och jag kopplade in den nya halogenen på plats nummer 4 (1 - 3 var tagna av de andra).

Anledningen till att jag frågar är att de tre tidigare spottarna har alltid startat direkt när strömmen slås till men när jag nu la till den fjärde så börjar alla 4 första att blinka till för att sedan blinka snabbare och snabbare och efter ca 5 sekunder har de alla startat upp fullt ut. Alla har samma startförfarande, dvs ingen startar innan någon annan...

Vad kan felet vara? Alla 4 lampor är 12 V men jag är inte säker på att alla har samma Watt, detta borde väl dock inte spela någon större roll(?).

mvh Jonas

Kolla att trafon klarar den sammanlagda effekten, den kanske är överbelastad.

Hur många watt klarar trafon? Antal ingångar spelar ingen roll om man överskrider/ligger på gränsen till vad trafon klarar. Kolla max W på trafon och räkna ihop W på ljuskällorna.

Aaah! Ni har rätt! "Tänkte inte på det..." :o

Vid en koll så visar det sig att trafon klarar 20 - 60 W, och att det sitter 3 X 20 W i de tre ursprungliga spottarna.

Enklast borde ju vara att sätta 3 X 15 W istället, den jag tillsatte är max 10 W...

Tack för snabba och bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.