El
305: [citat] Jag skulle till och med utsträcka mig till att anse att man i så fall inte lever upp till "svensk standard". Vilket förvisso inte är olagligt i sig självt...
Slugge: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Els%C3%A4kerhetspocket.pdf
McGonagall: Tack ska du ha. Vi får nog sätta oss och diskutera lite hur stort uttag av ström vi tror vi kommer att ha på den där "kedjan" - den kanske bör delas upp i två istället. Det är väl läge nu som sagt när väggarna är öppna.
magnu: Men, vi ska inte blanda ihop IP-klass och säkerhet. 12V gör att det i regel inte finns någon personfara. IP-klass är något annat, för att lastbilar och entreprenadmaskiner ska fungera, brukar man speca IP69K för kontakterna. I ett badrum, kan du räkna med att det stänker, då ska IP-klassen åtminstone sluta på 4, som stod lite tidigare, annars är det uppenbar risk att din utrustning
petersv: På förra jobbet hade vi golvuttag under konferensborden. Vi skar bitar av parketten när vi lade den. Vi skar kortsidorna i 45 graders vinkel. Vi hade två bitar för varje plats, en med urtag för kablar och en utan.
jakim: Tack för svaren! Ok, då vet jag att en regulator är en spänningsbegränsare. Det känns som om Conrads variant för 150kr är ett bra alternativ till att skaffa komponenter och löda själv. Tack igen för bra svar! :)
elmont: Det tror jag inte, kablarna går ju även MELLAN ev. burkar så det spelar nog ingen roll. Dessutom tror jag inte att några möss kommer att gnaga på dina trådar oavsett.
Bo.Siltberg: https://www.google.com/search?num=100&hl=en&client=firefox-a&hs=RbU&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=rcs&q=TrueType+install&oq=TrueType+install&aq=f&aqi=g-K4g-mK2g-b1g-bK3&aql=&gs_l=serp.3..0i30l4j0i5i30l2j0i8j0i8i30l3.11284.16063.0.17869.4.4.0.0.0.0.151.466.1j3.4.0...0.0.kPy7TYM9vRY Tänk om det fanns en källa med symboler som var komplett ...
Bo.Siltberg: Ja, spisen backmatar en trasig fas ifrån en annan vilket ger div mystiska effekter, men sällan farligt.
petersv: Fast tanken med kulvert är kanske bra? Ett par 110-rör eller liknande genom / ut under plattan. Bra om man vill dra ut t.ex. vatten eller liknande i framtiden. En bekant byggde nytt garage och lade 110-rör (eller något liknande) mellan huset och garaget. Var praktiskt när han skulle dra in nät där också.
mrfrenzy: Som någon tipsade om ovan, ta reda på artikelnumret för det du önskar (hager athea). Maila någon nätbutik tex elbutik.se elnu.se elot.se med numret så beställer dom hem åt dig.
Rrrrr: Kör du beredaren utan vatten så skadas den och kan då få överslag till jord.
yxis: I princip är de trepinnars inte farligare om de används rätt, men det verkar vara väldigt vanligt att jordpinnen felaktigt används som PEN. (Jag kan väl bikta mig, jag har nog själv gjort så då jag var ung och dum...)
-MH-: Träden växer från toppskottet, så det spelar ingen roll var man sätter strålkastaren, den kommer sitt kvar på samma höjd över marken (med reservation för att trädet kan röra sig lite i sidled).
M_J_E: Jag tycker man missar poängen om man säger t.ex. "vilken konsument tittar om det är CE-märke eller ej?" och hänvisningen någon gjorde (då jag refererade till Semko's S-märke) att det var utprovat etc. Ja visst gjordes det, men det är ju faktiskt så att CE-märket har precis samma egenskaper, skillnaden är att man för CE-märket i det fall man egenmärker en produkt garanterar att den
Fotografen: Jo, det borde eftersom vi har mindre säkringar till våra vägguttag och inte behöver extrasäkringen. Olika system, helt enkelt.
erkka: Ja det finns en dragtråd i röret som är tillräckligt lång för å dra upp, så den använder jag. Men att dra kabel redan nu känns dumt, bättre att göra sen när förråd är på plats. Då vet man exakt vilka kabellängder som behövs.
yxis: Om man är borta över julhelgen kan man iofs ha ett par portabla element utspridda. Problemet är att de billigaste har visserligen en "termostat" men den mäter tyvärr mest själva elements värme, så man får hänga på en lös termostat en bit från elementet.
fastmoving?: Jag har en rad spotar i underspikningen på garaget, lyser upp hela långsidan. Det var 50W halogen i dom när jag köpte dom, men livslängden var inte lång, började använda dom i höstas, nu lyser bara en av dom.... Nå, hittade några 4,5W Led GU10 på Clas Ohlson, 99;- (extrapris) och bytte ut allt eftersom halogenarna lagt av. Är helt klart nöjd med dem, lyser lika stark som 50W:arna
alothman: Tack för svaren. Låter ju som om det inte är något att oroa sig för. Sitter jag i en klassisk glödlampa eller för den delen en annan lågenergi lampa så lyser/blinkar det inte. Men känns ju inte rätt att en lampa ska blinka när det är släckt. Ska nog ändå ta hit elektriker för att koppla in jordfelsbrytare. Så då får den nog kolla på det här i alla fall, är ju inte roligt om
Dagobert: Vi bytte ut elen i huset för några år sen (elen var nog från 40-talet), så allt är jordat+JFB redan. Och färgerna är också aktuella om inte det är nya normer senaste åren. I vilket fall så får en elektriker fixa det. Fyra uttag+ spisuttaget som ska fimpas och en som skall sparas så frun kan blåsa håret, själv rakar jag mig med hyvel :) Får tacka igen för visat intresse och alla
Gurkan_1963: Jovisst gör dom det och jag får betala därefter. Blir en mätarstople vid tomtgränden och egen jordkabel därifrån. Sedan en temp inkoppling för byggel på stolpen eftersom huset inte finns än. /G
hempularen: Jag låser tråden nu. TS skicka ett PM till mig om du får något resultat att skriva om här så öppnar jag igen. Tråden just nu ligger aldeles för Off Topic.
yxis: Berätta inte det för de LED'ar som jag i ungdomens synder anslöt med endast ett 100k-motstånd direkt till 220V AC. De höll i alla fall under de år jag använde dem... En av de kopplingar jag inte direkt är stolt över, speciellt som det dessutom bara var ett enda motstånd som jag tror då kördes på högre spänning än specat... :o:o (Det här är över 20 år sen) Å andra sidan tålde
yxis: Lämna den svarta och använd den gråa istället. OBS; isolera den lämnade ordentligt, använd t.ex. en "u-båt", sockerbit eller liknande, och inte bara tejp som torkar och lossnar innan lampan byts. Ifall nån annan hittar tråden: vit-grön och andra "konstiga" färger kan förekomma om nån riktig ful-hempulare använt kablar som egentligen är tänkta för att t.ex. sitta i en bil eller
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag är ju själv nörd och är som sådan naturligtvis för att leka med datorer så fort tillfälle ges. Men i just det här fallet så kostar den färdiga sol/vind styrningen (komplett med trådlösa fjärrkontroller så du slipper elinstallationen inomhus) några tusenlappar. Du lägger lätt lika mer pengar på sensorer (kom ihåg att de skall sitta utomhus året om), kontaktorer
electrocuted: ska höra med 2 lokala elnissar om dom har nåt begagnat liggande så får jag se... hur stort kontaktgap är det i dessa isolationsbrytare?
joflopp: [citat] Fungerar så länge som varje radiator har egna ledningar hela vägen till centralen, dvs att det sitter totalt tre tåtar i säkringen och du gör om rätt tåt till nolla. Går det istället en ledare från säkringen som sedan delas upp i en kopplingsdosa på vägen till radiatorerna så blir det till att dra fram en ny nolla.
Bo.Siltberg: Vet inte, men av namnet att döma handlar det om den impedans ledningarna har vid normal drift, lagom varma med andra ord. Men utlösningsvillkoret ska ju kontrolleras vid sämsta möjliga förhållanden, så det kanske ligger något annat bakom denna term.