8 358 läst ·
66 svar
8k läst
66 svar
Ny undersökning från EIO ang hempulning av EL!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det är både att överdriva och orealistiskt (dvs går antagligen inte för EU, samt att man mycket lätt skulle kunna fortsätta handla i våra grannländer),Steamboy skrev:
MEN, det är åtminstone konsekvent. Det får man ge dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Hur skulle vi vilja ha det då?
Ska elinstallation vara strikt behörighetskrävande eller ska vi släppa det helt fritt eller nånting däremellan?
En sak är säker, det är inte bra som det är nu med hyllorna fulla med elinstallationsmateriel på Biltema, ofta av undermålig kvalite.
Ska elinstallation vara strikt behörighetskrävande eller ska vi släppa det helt fritt eller nånting däremellan?
En sak är säker, det är inte bra som det är nu med hyllorna fulla med elinstallationsmateriel på Biltema, ofta av undermålig kvalite.
Etableringskontroll!? Vi lever väl inte i Sovjetunionen?Steamboy skrev:Svenska elektrikerförbundet: [länk]
De tycker bland annat så här:
"Lösningen är istället att kräva av regeringen att de lägger lagförslag i riksdagen där etableringstillståndet för el-företag återinförs och försäljningen av elinstallationsprodukter till allmänheten förbjuds."
--- [länk]
Närmare ett skråväsende med totalt monopol på elinstallationstjänster kommer man inte.
Snacka om att SEF är oroliga för att förlora sina medlemmar till den fria företagsamheten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Under årens lopp så har vi ju bollat många förslag här på forumet; bla att man följer de upplägg som finns i bla Storbritannien/USA, dvs att man enklare kan arbeta på sin egen anläggning. Dvs det hus man äger och bor i. Jag skulle kunna tänka mig något i samma stil som sotning nu, dvs att man visar att man kan, arbetar själv (ev. i samråd med elektriker/inspektör) och att någon godkänner arbetet i efterhand. (Jmf. bilprovningen.)Bo.Siltberg skrev:
MEN, allt sådant har ju fallit på bla att just elektricitet är så *hemskt* farligt och annorlunda så att man i efterhand skulle kunna avgöra att någon gjort rätt det går ju rakt inte... osv. osv.
(Vad gäller ev. undermålig kvalitet på Biltemas materiel så är den ju svår att göra något åt. Om EU har bestämt att en viss norm skall följas, och att efterlevnaden skall kontrolleras på ett visst sätt, så är det ju den saxen vi sitter i. Jag såg gärna en ändring, framförallt att kravet på extern provning (Semko osv.) återinfördes, men det är inte lätt och lär ju ta ett decennium åtminstone.)
Det har väl sagts på 1000 olika vis i denna tråd och några hundra andra men SEF gör väl allt för att sina medlemmar inte ska känna sig hotade och EIO gör väl allt för att sina inte ska få för mycket utomstående konkurens....jag vet inte jag men nog är det då lika inom alla brancher som har organisationer som ser över sina medlemmars intressen. Nu har jag dock inte mycket till övers för SEF och jag gick heller inte med i EIO när jag hade företag. I övrigt så tycker jag det är grymt tröttsamt med kombinationen "skrå" och "el/elektriker" då skråväsendet blev förbjudet långt innan vi hade el samt att motsvarigheten med gesällprov inte innefattat elektriker....så hitta på något annat om ni ska försöka sänka branchen........
Idén med "hemarbete under översyn" är väl bra i sig men jag tror ju att det mera kommer att dra sig åt det hållet att lekman vill spara på de kronor som det kommer att kosta för att få det inspekterat (det kommer inte bli billigt) och därmed fortsätta som nu, dvs de som kan/tror sig kunna pular på. För att ev stävja detta så måste man blanda in försäkringsbolag och/eller myndigheter där dryga straffavgifter/höjda premier/höga böter blandas in om man inte gör så som ev regler föreskriver samt att alla hushåll måste kollas upp och dokumenteras konternuerligt så att ingen fuskar, osv osv osv....så lycka till med den biten. För visst är det väl så gällande tex sotning att kontroller utförs ändå va?
Idén med "hemarbete under översyn" är väl bra i sig men jag tror ju att det mera kommer att dra sig åt det hållet att lekman vill spara på de kronor som det kommer att kosta för att få det inspekterat (det kommer inte bli billigt) och därmed fortsätta som nu, dvs de som kan/tror sig kunna pular på. För att ev stävja detta så måste man blanda in försäkringsbolag och/eller myndigheter där dryga straffavgifter/höjda premier/höga böter blandas in om man inte gör så som ev regler föreskriver samt att alla hushåll måste kollas upp och dokumenteras konternuerligt så att ingen fuskar, osv osv osv....så lycka till med den biten. För visst är det väl så gällande tex sotning att kontroller utförs ändå va?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden