Hej, ska sätta opp lampor ovanför diskbänken. Har köpt trendig röd jordtygkabel, jordad lampkontakt, jordat lamputtag. Men, jag hittar inga vettiga jordade lamphållare. Vore inte det att föredre, när kabel och allt annat är jordat? Eller kan jag bara klippa av jordkabeln när jag kopplar in hållaren?

Anslutningssladden mellan lampan och lamputtaget behöver inte vara jordad om inte laparmaturen är av jordat utförande. Själva lamphållaren (nya) brukar till >90% alltid vara i plast (gamla kunde vara i porslin och andra material) och då saknas alltid skyddsjordskruv. Normalt brukar en lamphållare vara konstruerad på sådant sätt att man inte (på enkelt sätt) kommer åt någon del som kan bli strömförande om det blir fel på lamphållaren. Däremot kan lamparmaturen vara konstruelrad på sådant sätt att någon del man kan beröra vid normal drift och som kan bli strömförande om det blir fel på lamparmaturen.

Ska du bara ha lamphållare eller ska du ha hela lamparmaturer?

Det bästa är att man inte skalar skyddsjorden och att man sätter en "sockerbit"/"ubåt" över änden (om man får plats) annars är det ok att klippa jorden (som kommer in i lamphållaren via kabeln).

Det ska bara vara lamphållare och LED-lampa. Men det känns så konstigt att inte jorda när det är ovanför diskbänk. Men visst, man kommer inte åt någon strömförande del och inget vatten kommer att skvättas upp på lampan.

Då kör jag med den jordade kabeln, för det du skrev lät vettigt!

OBS att om du sätter upp lampor som bänkbelysning så är det väl en rätt permanent användning och då ska det egentligen göras en fast installation, alltså t.ex. EKK som kabel och fast installerat, och göras av elektriker...

Eller är det typ lampor som hänger i taket och inga överskåp? I så fall är det helt rätt med tygkabeln o.s.v. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.