2 687 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
380 m faser?
Sida 1 av 2
Ska byta ut gamla element men upptäckte att trots att det bara är 3 kablar inkl jord så var elementet på 380v. I elskåpet har dom använt 2 säkringar à 10a per grupp och inte 3 som jag hade förväntat mig. Hur får man ut 220v istället för 380v?
Med risk för att framstå som petig, så passar jag på att påpeka att det är EN grupp oavsett om det är en, två eller tre faser som går till samma belastning (eller samling av belastningar som ofta är fallet om man har ett gäng element på samma grupp).mexitegel skrev:
Om man bara "pratar med sig själv", t.ex. skriver anteckningar som man ska läsa senare, så spelar det kanske ingen roll om man konsekvent använder orden på annat sätt än vad som är "standard". Däremot kan det bli farligt om man pratar med någon annan om t.ex. grupper och en person menar avsäkrade faser och en annan menar det som brukar avses med en grupp, d.v.s. 1/2/3 faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det går att antingen dra i en N-ledare i rören (om det är infällt) eller koppla om i centralen så att du får 230 V. I det senare fallet ska det då finnas en blå ledare i röret/kabeln, plus att endast två faser kan användas, dvs det blir en tvåfasgrupp.
Det går fortfarande att köra några element på 400 V i detta fall, även om en tvåpolig säkring rekommenderas.
Det går fortfarande att köra några element på 400 V i detta fall, även om en tvåpolig säkring rekommenderas.
Men då måste 230V-elementet vara fast installerat och inte stickproppanslutet (iaf inte vanlig schuko-kontakt) och helst bör det finnas märkning vid elementets anslutning att man måste bryta två säkringar för att få strömlöst.
Varför ska man behålla två faser?
Ska man ändå koppla om i skåpet gör man väl om det till 230 enfas?
Eller är det för att klara högre belastning,
Tycker det är viktigt att ställa dumma frågor, ofta behöver man diskutera med elektrikern när han kommer. Blir annars gjort på det enklaste sättet för honom, kanske inte bästa sättet för mig.
Ska man ändå koppla om i skåpet gör man väl om det till 230 enfas?
Eller är det för att klara högre belastning,
Tycker det är viktigt att ställa dumma frågor, ofta behöver man diskutera med elektrikern när han kommer. Blir annars gjort på det enklaste sättet för honom, kanske inte bästa sättet för mig.
Hur många element har du på den nuvarande tvåfasgruppen? Med två faser utan nolla och tio ampere som du har idag kan du ha 4000W element inkopplat. Om du låter den ena fastråden bli nolla och tar bort den ena säkringen kan du ha maximalt 2300W element på den nya enfasgruppen. Om du behåller båda säkringarna och drar fram en nolla kan du koppla in 4600W element på tvåfasgruppen. Du får en jämnare belastning av faserna om du fortsätter att ha två säkringar.
Erik
Erik
Med tanke på att elen är inbyggd och från 1971 så är det nog inte möjligt att få fram fler kablar i rören. Elektriker på den tiden gjorde inga kopplingsskisser, vet ej om det görs idag heller...
Vad som är inkopplat var får man pröva sig fram till.
Gillar när man märker 6 säkringar med bet. "värme" - NOT!
Vad som är inkopplat var får man pröva sig fram till.
Gillar när man märker 6 säkringar med bet. "värme" - NOT!
Med den inställningen finns egentligen två alternativ. Det ena är att dra om elen i hela huset och det andra är att skaffa nya 400V element.
Dock tror jag inte att det är så oöverskådligt om man tar sig lite tid. Rören krymper inte med åren, och är det inte sönderklämt eller genomspikat borde det inte vara några problem att få i en till tråd. Man kan komma fram till mycket genom att prova sig fram.
Erik
Dock tror jag inte att det är så oöverskådligt om man tar sig lite tid. Rören krymper inte med åren, och är det inte sönderklämt eller genomspikat borde det inte vara några problem att få i en till tråd. Man kan komma fram till mycket genom att prova sig fram.
Erik
Du drar givetvis om elen utanpåliggande om du vill, men för mig låter det inte genomtänkt. Det går att komplettera utanpåliggande även om det ursprungliga är infällt. Frågan är också om du drar om och kompletterar elen så ofta att det är viktigare att det är överskådligt än att det är snyggt. Om inga rör är skadade så går det fortare att dra om infällt än utanpåliggande. Om du provar dig fram då kan du dokumentera det du kommer fram till så behöver du inte prova dig fram nästa gång.
Erik
Erik