Lite kort så är det på det viset att det är på tal om att det ska etableras några vindkratverk runt där man bor. Vilket inte gillas av all förståligt nog!
så därför har det skickats ut all möjlig info om för och nackdelar med energiformen.
Dock så satt jag och snackade lite med en kompis som läst till tekniker som lade till att vindkraftparker påverkar elnätet och något snack om förluster på elnätet.
Förstod inte riktigt vad han pratade om därför om någon vänlig person kort kan förklara lite mera.
Alltså blir det förluster på elnätet av vindkraftparker trodde dom skulle tillföra?????
Och hur kan det bli förluster.
Tack för mig trevlig kväll!
så därför har det skickats ut all möjlig info om för och nackdelar med energiformen.
Dock så satt jag och snackade lite med en kompis som läst till tekniker som lade till att vindkraftparker påverkar elnätet och något snack om förluster på elnätet.
Förstod inte riktigt vad han pratade om därför om någon vänlig person kort kan förklara lite mera.
Alltså blir det förluster på elnätet av vindkraftparker trodde dom skulle tillföra?????
Och hur kan det bli förluster.
Tack för mig trevlig kväll!
Jag tror att problemet är att du har ett visst spänningsfall i elnätet normalt, och om du hänger på vindkraft så kommer du en blåsig dag ha högre spänning i vindkraftverkens närhet medan en vindstilla dag lägre spänning.
Det här löser såklart rimligtvis nätägarna.
Det här löser såklart rimligtvis nätägarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Problemet är väl att vindkraften är lite nyckfull, därför måste det finnas reservkraft på tomgång, med vattenkraft så spolar man genom vatten så att generatorn går runt och är infasad, men någon effekt ger den normalt inte om det blåser, Men vattnet rinner genom.
Protte
Protte
Det beror ju också på vilken effekt vindkraften utgör av hela elnätets totala effekt. Om det bara utgör kanske en enda procent så spelar det inte så stor roll som om den utgör en större del av effekten.
Men det här är ju inga argument som har så jättemycket att göra med om man ska ha vindkraft just i knäckebrödhult eller om den ska vara i hyltehåla.
Men det här är ju inga argument som har så jättemycket att göra med om man ska ha vindkraft just i knäckebrödhult eller om den ska vara i hyltehåla.
Jag tror din tekninkerkompis pratade om vindkraftverkens reaktiva effektpåverkan. Dvs de orsakar pendlande strömmar i näten av reaktiv effekt . (Se tex . http://webfiles.portal.chalmers.se/et/MSc/Bjorklund&InsulanMSc.pdf)
Grundproblemet är att vinden är opredikterbar och ostyrbar. Inte bra egenskaper för en synkronmaskin som går som generator i nätet..... Men det finns kompensationsmetoder som tex beskrivs i chalmers-exjobbet ovan....
Grundproblemet är att vinden är opredikterbar och ostyrbar. Inte bra egenskaper för en synkronmaskin som går som generator i nätet..... Men det finns kompensationsmetoder som tex beskrivs i chalmers-exjobbet ovan....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Motståndet mot vindkraft blir starkare och starkare.
Har väl en snurra med navhöjd på 100 meter och med turbinblad på 90-120 meters diameter kommit upp så står den där "för evigt" och förfular landskapet.
Och det märkliga är att elproduktionen i Sverige är, och har varit, praktiskt taget koldioxidfri.
Vatten- och kärnkraft svarar för 94% av elproduktionen. Vindkraftverken behövs inte!
Se vidare på http://www.landskapsskydd.se/
Har väl en snurra med navhöjd på 100 meter och med turbinblad på 90-120 meters diameter kommit upp så står den där "för evigt" och förfular landskapet.
Och det märkliga är att elproduktionen i Sverige är, och har varit, praktiskt taget koldioxidfri.
Vatten- och kärnkraft svarar för 94% av elproduktionen. Vindkraftverken behövs inte!
Se vidare på http://www.landskapsskydd.se/
Det går att ansluta betydligt mer än så utan att förlora stabiliteten i elnätet.yxis skrev:Det beror ju också på vilken effekt vindkraften utgör av hela elnätets totala effekt. Om det bara utgör kanske en enda procent så spelar det inte så stor roll som om den utgör en större del av effekten.
Men det här är ju inga argument som har så jättemycket att göra med om man ska ha vindkraft just i knäckebrödhult eller om den ska vara i hyltehåla.
Här på Gotland har vi över 100 MW effekt installerat vilket den här årstiden är mer än vad ön förbrukar. Stabiliteten garanteras av fastlandskablarna vilka klarar 160 MW.
Detta är dock ungefär vad elsystemet klarar och skall det bli mer vindkraft här så krävs det ytterligare kablar (2 x 500 MW är planerat).
Produktionen just nu.
Livscykelanalyser visar att kärnkraft släpper ut 6 gånger mer co2 än vindkraft och kärnkraften har fortfarande inte löst sitt avfallsproblem trotts 40 år av utredningarKnockOnWood skrev:Motståndet mot vindkraft blir starkare och starkare.
Har väl en snurra med navhöjd på 100 meter och med turbinblad på 90-120 meters diameter kommit upp så står den där "för evigt" och förfular landskapet.
Och det märkliga är att elproduktionen i Sverige är, och har varit, praktiskt taget koldioxidfri.
Vatten- och kärnkraft svarar för 94% av elproduktionen. Vindkraftverken behövs inte!
Se vidare på [länk]
Och för att enkelt lösa alla problem med överföring och folkligt motstånd bör man väl bygga vindkraftparkena nära befolknincentra och där dom energislukande fabrikerna finns. Det skulle ju lösa alla problem. För det är ju så enkelt att förbrukning och dom flesta förespråkarna finns i samma område. Visserligen kanske maxproduktionen skulle bli något lägre men minskade överföringsförluster och ett minskat behov av infrastruktur skulle säkert med råge betala den förlusten.
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Det beror nog på vem som räknar.larsbj skrev:
Enl. sid 22 i det här dokumentet:
http://www.vattenfall.se/sv/file/Livcykelanalys-2005_11336961.pdf
Så släpper vindkraften ut drygt 3ggr så mycket co2 som kärnkraften, per kwh.
Lite Gotlandfastlandskabelinfo
Överföringen använder likström och det torde innebära att spänningsregleringen antagligen ändå är i stort sett "gratis" när man bygger omvandlarna mellan växelström och likström. (Nån som har koll på kraftteknik/kraftelektronik bättre får gärna fylla i nåt bra här).
Jag är inte helt säker på hur elnätet normalt är uppbyggt men jag skulle tro att man växlar mellan några fasta lindningar nära på timerstyrt för att anpassa elnätet till att det dagtid lär köras mycket ström från vattenkraftverken norr till industrierna i söder, medan nattetid så matar troligtvis kärnkraftverken i söder även förbrukningen i norr, varpå spänningsfallet blir omvänt.
Jag anar att det kostar lite mer att fixa så att denna omkoppling kan ske dynamiskt allt efter hur vindbyarna varierar, men SÅ rackarns dyrt/jobbigt kan det väl inte vara?
Överföringen använder likström och det torde innebära att spänningsregleringen antagligen ändå är i stort sett "gratis" när man bygger omvandlarna mellan växelström och likström. (Nån som har koll på kraftteknik/kraftelektronik bättre får gärna fylla i nåt bra här).
Jag är inte helt säker på hur elnätet normalt är uppbyggt men jag skulle tro att man växlar mellan några fasta lindningar nära på timerstyrt för att anpassa elnätet till att det dagtid lär köras mycket ström från vattenkraftverken norr till industrierna i söder, medan nattetid så matar troligtvis kärnkraftverken i söder även förbrukningen i norr, varpå spänningsfallet blir omvänt.
Jag anar att det kostar lite mer att fixa så att denna omkoppling kan ske dynamiskt allt efter hur vindbyarna varierar, men SÅ rackarns dyrt/jobbigt kan det väl inte vara?
Gotlands elsystem var(& är) lite annorlunda mot resten av landets pga kombinationen (Väldigt tidigt 1954!!) HVDC från fastlandet med sina "Frankensteinslika" kvicksilver-jon riktare och ett olje/kolkraftverk i Slite... Har för mig att Slite-verket på ngt sätt behövdes för att få HVDC försörjningen att fungera (Ngt i bakhuvudet från ngn elkraft föreläsning....)
Såvitt jag förstår användes jonventiler med hjälpeleketroder för stryrning till växelrikningen.
En av fördelarna med HVDC är för övrigt att man inte kan fasa in sig mot ett svagt nät utan problem.
Det finns även en lokal HVDC-länk på Gotland som ansluter vindkraftsparken på Näs. Just DC-tekniken gör att problemen med vindens nyckfullhet minimeras.
En av fördelarna med HVDC är för övrigt att man inte kan fasa in sig mot ett svagt nät utan problem.
Det finns även en lokal HVDC-länk på Gotland som ansluter vindkraftsparken på Näs. Just DC-tekniken gör att problemen med vindens nyckfullhet minimeras.

