Den ser som alla andra strömtrafo summaströmmen vektoriellt adderad. Man använder den alltså normalt genom att ta samhörande fas(er) och nolla genom den, indikationen blir då ev jordfelsström pss som en JFB funkar.

Det brukar gå bra att använda en känslig strömtång till multimeter eller oscilloskop också precis som du nämner.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
I trefasfallet och under drift är uppenbarligen svårt att klara sig utan tången. Fick precis som lars_stefan lite vill ha känslor där. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Men nog torde man behöva skala upp kabeln och lägga jordledaren utanför tången om man ska kunna mäta läckström som går till skyddsjord, eller?

(Det finns ju sen några år strömtänger som klarar att "se skillnad på" separata ledare men jag undrar om de kan se sånt som läckström på några milliampere när det totalt går 10A genom tången?)

Ja, GK100 skrev ta samhörande fas(er) och nolla genom den
Om dessa tänger inte skulle kunna mäta läckströmmen skulle inte JFBer med en märkström på +40 A heller fungera...

Nu börjar denna tråd att bli OT och handla om mätteknik istället för ursprungsfrågan!

jackt skrev:
Satte upp ett helt nytt uttag som går direkt till den gamla centralen utan några andra störande element. Då går i alla fall inte den portabla JFB. Men motorn mår inte bra ändå. Den orkar inte starta upp, utan brummar bara.. Sätter jag snurr på "fläkthjulet" och startar motorn så går den igång och funkar som den skall..
Har inte fått kontakt med återförsäljaren ännu, får ringa imorgon och höra vad som händer..

Tack för alla förslag om lösningar..
Verkar som om kondensatorn lämnat in.
Kan stämma in med att det fungerade ett par gånger och att man sedan fick vända på stickproppen.

magnu skrev:
Verkar som om kondensatorn lämnat in.
Kan stämma in med att det fungerade ett par gånger och att man sedan fick vända på stickproppen.
Japp, det kan stämma. Återförsäljaren sa samma och skulle posta en ny till mig. Hoppas jag får den idag.
Men om det är kondensatorn som varit fel hela tiden, kan den sätta JFB ur spel?

Har kondensatorn ett metallhölje som står i förbindelse med skyddsjord så kan den absolut orsaka båda felen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.