26 032 läst ·
37 svar
26k läst
37 svar
3-faskopplad köksspis
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kabelskotången var inpackad. Köpte bara ändhylsor och testade med "stansad-plåt"-varianten jag hade hemma bara för att se hur det blev med ändhylsa. Ser ju schysst ut; om behovet uppstår kanske jag köper den.
Skaltången var fin dock. Viss skillnad mot morakniv som gällt de senaste 5 åren.
Skaltången var fin dock. Viss skillnad mot morakniv som gällt de senaste 5 åren.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
I i stort sett varenda tråd om centralbyte så har just hylsor nämnts när det kommer till frågan om vad man för när gruppledningarna är för korta. Så av forumet att döma så finns det användningstillfällen.elmont skrev:
Och även om det finns bättre, så vore det *fortfarande* intressant att veta hur Biltemas hylsor är klassade.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Jag har den, och det är inga större fel på den. Fungerar utmärkt och ger bra skarvar (använt den en hel del i båten).Niklas_x skrev:
Sedan så finns det säkert profsverktyg med kalibrerad presskraft och så vidare, men det är ju knappast realistiskt för sällananvändaren.
OBS att det är inte självklart att ett pressverktyg för "biltemakabelskor" funkar bra att pressa "starkström-kabelskor" med. De kabelskorna kan vilja ha en tång med specialjox för den typen av kabelskor.
Det viktiga är att ha en vettig tång av typen med dubbla backar och utväxling. Biltematången ser ju rikrigt bra ut och priset går inte att klaga på. Detta för skor och hylsor oberoende om man skaffar dem på macken, Biltema, Elpress etc.
Det finns inget som hindrar att använda någon av dem vid skarv i tex en central, inga särskilda *starkströmshylsor* finns. Har man dubier kring isolationen får man förstärka med tejp eller slang. Detta gäller vid areor vi rör oss med här dvs <= 6mm2.
Själv brukar jag vid sånt hempul använda riktiga rörhylsor och krympslang över, men det är bara för att jag har tillgång och det är egentligen overkill.
Det finns inget som hindrar att använda någon av dem vid skarv i tex en central, inga särskilda *starkströmshylsor* finns. Har man dubier kring isolationen får man förstärka med tejp eller slang. Detta gäller vid areor vi rör oss med här dvs <= 6mm2.
Själv brukar jag vid sånt hempul använda riktiga rörhylsor och krympslang över, men det är bara för att jag har tillgång och det är egentligen overkill.
lars_stefan_axelsson, jag vet inte vilken erfarenhet du har av centraler och centralbyten men jag har bytt, kopplat om, utökat mm hundratals centraler och jag har bara vid enstaka tillfällen sett att någon skarvat korta ledningar med presshylsor. Några av orskerna till att man oftast använder andra metoder som yrkesmän är att det går betydligt snabbare med tex Wago, det blir MINST lika bra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Eftersom hela min arbetslivserfarenhet som elektriker skedde på industri (SAAB i Thn, salig i åminne) så har jag precis *noll* erfarenhet av centralbyten.elmont skrev:
(Även om jag inte bytt några centraler så pressade jag dock en dj-a massa kabelskor. Något som ju tydligen inte alls är vanligt. Iaf inte om man frågar installationselektriker el. dylikt. Så yrkeserfarenheter är uppenbarligen som baken. Delade.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tycker att trådens fråga är sedan länge besvarad, och även stickspåret om biltemas tänger.
Jag stänger tråden.
Jag stänger tråden.
Produkter som diskuteras i tråden
