Jo...om du har en matning med 16A och då 2,5mm kabel så kan du gå ner en dimension till 1,5mm på anslutningssladden men det finns ju ingen anledning egentligen för skillnaden på den snutten är ju ganska obetydlig men rent generellt, matning 2,5mm = anslutning 1,5-2,5. matning 4mm2 = anslutning 2,5-4mm. Helt vanlig gummikabel kan man ju ta om man inte har en färdig kabel med kontakt på.
http://xkcd.com/806/Bo.Siltberg skrev:
Som redan klurats ut i tråden så är det troligtvis så att belastningarna från 1, 2 eller 3 går till ena av 4/5, och belastningarna från de andra två av 1,2,3 går till den andra av 4/5. Om man inte har någon bygel alls så får man dels ett V och dels en separat 230V enfaslast, och dessa kan då byglas hur man vill. Rimligtvis så lär det vara gjort så att en bygel 1-2 och 3-4 ger vettig koppling, med faser in på 1/2, 3/4 och 5.Bo.Siltberg skrev:
(D.v.s. i stort sett som du tror i ett senare inlägg, fast jag växlar 4 och 5 för att man enkelt ska kunna använda de medföljande byglarna även för norsk trefas)
En ren gissning:samax901 skrev:I bruksanvisningen står följande:
Om du har en 230-V spis kan du inte använda den bakre vänstra värmezonen samtidigt som du använder ugnens snabbstart eller max grill. Spisen har en effekt-spärr för att förhindra överbelastning av elnätet.
Ändrar det något av det som sagts tidigare i tråden?
Gäller påståendet om vi kör spisen med 400V 3N~?
Om spisen har "mekaniska rattar och knappar" så lär den inte "förstå" hur den är inkopplad och då måste man antagligen lobotomera bort spärren för hand på något sätt.
Om spisen däremot har elektroniska reglage så kan den kanske känna av hur den är inkopplad och styra detta själv.
Hur som helst så lär det inte hända något farligt om ni provkör, koppla den för trefas med nolla (och givetvis jord) och prova om den funktionen går att använda eller om den ändå blir spärrad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag tror TS redan fått sin spis inkopplad vid det här laget...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Tror inte han avser att koppla in den tvåpoligt.
Frågan är alltså om det finns en fast aktiverad spärr för just den funktionen, som aktiverats då spisen fabrikslevererats för tvåpolig inkoppling, och som fortfarande är aktiv trots trefasinkoppling.
Spisen är nu inkopplad med 400V 3N~ och fungerar som den ska. Precis som yxis anade så är tyvärr den ovan nämnda spärren aktiverad även vid 400V 3N~ (spisen har mekaniska rattar), men spisen är ett sånt lyft jämfört med den gamla att det inte spelar någon roll! 
Stort tack för alla hjälpsamma och snabba svar!!
PS: Kan nämna att Electrolux kundservice har hört av sig och meddelat att de skickat vidare frågan till sin "tekniska avdelningen" som vidarebefordrade följande svar på min fråga om spisen verkligen inte gick att koppla in med 400V 3N~ (jag bifogade även ovan kopplingsschema):
Denna produkt gick att köpa i två utföranden, antingen för 400 (Pnc 947 980 011 ) eller för 230 V(pnc 947 980 010).
Har de den produkt som är tillverkad för 230 volt går det inte att koppla in den på 400 V då komponenterna inte är gjorda för detta. Produkten kommer att få in högre spänning än vad elektroniken klarar av.
Så denna modell är tyvärr inte omkopplingsbar.
Stort tack för alla hjälpsamma och snabba svar!!
PS: Kan nämna att Electrolux kundservice har hört av sig och meddelat att de skickat vidare frågan till sin "tekniska avdelningen" som vidarebefordrade följande svar på min fråga om spisen verkligen inte gick att koppla in med 400V 3N~ (jag bifogade även ovan kopplingsschema):
Denna produkt gick att köpa i två utföranden, antingen för 400 (Pnc 947 980 011 ) eller för 230 V(pnc 947 980 010).
Har de den produkt som är tillverkad för 230 volt går det inte att koppla in den på 400 V då komponenterna inte är gjorda för detta. Produkten kommer att få in högre spänning än vad elektroniken klarar av.
Så denna modell är tyvärr inte omkopplingsbar.
Klicka här för att svara
