lars_stefan_axelsson skrev:
Ja skall vi prata om den delen så är väl problemet närmast tidskonstanten, dvs hur snabbt kan vi reglera tillförd effekt beroende på önskat uttag. Vissa energislag duger bara (bäst) för "baslast" (rätta gärna min terminologi), men de kan inte regleras snabbt nog för att man skall få ett elnät med parametrar (spänning/frekvens) som man är nöjd med. Kärnkraft är (väl) en sådan, dvs det går inte att köra *bara* kärnkraft i nätet. (Jag minns det stora elavbrottet på 80-talet (85? 86?) när Ringhals kopplades bort från nätet eftersom man tappade kontakten med vattenkraften i norr och inte längre kunde reglera. Vårt kraftverk i Trollhättan kunde dock ganska snabbt återupprätta kontakten med Ringhals som därför kunde fasas in (del av vill säga), vilket naturligtvis gjorde stor nytta.)
Åh, det strömabrottet minns även jag!
Wikipedia har såklart exakt tid.
"1983-12-27 - Fel i en frånskiljare i ett ställverk i Enköping får så småningom till följd att hela Sveriges elnät söder om Dalälven slås ut."

Jag hade inget minne av att det var just mellandagarna, däremot minns jag att det var dagtid och jag var hemma vilket betyder ej skoltid. Jag minns att det pratades på nyheterna och nån som jobbade där i Enköping (som jag inte minns att det var, men som Wikipedia nämner) intervjuades och berättade att när frånskiljaren strulade så blev det avbrott på lågspäningsnätet till manöverrummet men de trodde att det var nåt lokalt som inträffade bara där.

Jag trodde dock inte förklaringen var den du ger utan att norra + södra Sverige separerades av felet och kärnkraftverken blev såpass överlastade att de föll från och nödstoppades.



Apropå strömavbrott, när infördes nån slags underspänningsövervakning? Jag minns nån gång troligtvis på 70-talet då det en kort stund var "halvt avbrott" i form av att det fanns spänning men väldigt låg, så att lamporna glödde lite svagt, innan strömmen bröts helt. Gissningsvis ett avbrott mellan nån slags "stamnät" och den lokala hålan där det då nog fanns viss egen vattenkraft men inte tillräckligt för ortens förbrukning.
 
Stora elavbrott är tämligen komplexa händelser. Det finns en rapport om det stora elavbrottet 1983 men jag hittar den inte just nu.

Här finns dock en belysande rapport om avbrottet i södra Sverige 2003.
 
Elavbrotten -83 berodde på ett fel på en station som heter Hamra och ligger mellan Enköping och Uppsala och var på den tiden en knutpunkt mellan norra och södra stamnätet om jag kommer ihåg rätt...pga det felet byggdes det flera pararella nät för att undvika liknande situationer.....
 
Tittar man på denna så ser det ut att dröja innan Stockholm-Uppsala-Västerås blir självförsörjande på vindkraft....;)

Installerad effekt och antal vindkraftverk i respektive län, år 2011

Län
Installerad effekt (MW)
Antal vindkraftverk
Västra Götaland
553,9
449
Skåne
453,8
353
Västerbotten
303,1
157
Jämtland
215,5
116
Halland
188,8
160
Dalarna
183,8
97
Kalmar
183,5
131
Gotland
181,4
177
Östergötland
130,1
132
Norrbotten
119,5
63
Jönköping
72,8
46
Blekinge
50,7
39
Värmland
34,0
18
Örebro
29,3
32
Gävleborg
25,2
16
Västernorrland
22,8
21
Uppsala
11,0
12
Kronoberg
3,8
5
Södermanland
3,5
4
Stockholm
2,1
6
Västmanland
0,1

2
 
mycke_nu skrev:
Stora elavbrott är tämligen komplexa händelser. Det finns en rapport om det stora elavbrottet 1983 men jag hittar den inte just nu.

Här finns dock en belysande rapport om avbrottet i södra Sverige 2003.
Jag läste den med stor spänning(!) :) En frånskiljare även här. Om du hittar/har ref till den om 1983 så är jag intresserad.
 
yxis skrev:
Åh, det strömabrottet minns även jag!
Wikipedia har såklart exakt tid.
"1983-12-27 - Fel i en frånskiljare i ett ställverk i Enköping får så småningom till följd att hela Sveriges elnät söder om Dalälven slås ut."

Jag hade inget minne av att det var just mellandagarna, däremot minns jag att det var dagtid och jag var hemma vilket betyder ej skoltid. Jag minns att det pratades på nyheterna och nån som jobbade där i Enköping (som jag inte minns att det var, men som Wikipedia nämner) intervjuades och berättade att när frånskiljaren strulade så blev det avbrott på lågspäningsnätet till manöverrummet men de trodde att det var nåt lokalt som inträffade bara där.

Jag trodde dock inte förklaringen var den du ger utan att norra + södra Sverige separerades av felet och kärnkraftverken blev såpass överlastade att de föll från och nödstoppades.
Ja, jag har bara minnesbilder från när det hände. Minns att jag lyssnade på radio i källaren när det bara blev tyst och svart. I Trollhättan så var vi pga tillgång till våra egna vattenkraftverk bara borta i 50 minuter om jag inte missminner mig. Min bror läste senare elkraft (i just Thn) och då gick de igenom precis vad som hänt i ganska stor detalj och delvis på plats. Han berättade en lång historia om hur man lånat dieselaggregat från Volvo flygmotor för att få ström till vissa startsystem i den nyare av vattenkraftsstatinerna och sedan fasat in Ringhals mha dessa. Och även hur man trollat med knäna, det fanns ingen som hade tänkt igenom ett scenario med stå stora bortfall. Frekvensen sjönk så snabbt att man inte hann till "koppla bort landsändar"-läget i driftplanen innan den stog på noll.

MEN, det här är som sagt bara ytterst dimmiga hågkomster av andrahandsuppgifter, så det kan ju mycket väl vara precis tvärt om. :) Om någon vet mer så är jag idel öra.
 
f91jsw skrev:
Det beror inte på kärnkraften i sig utan på att vi i Sverige (Norden) valt att frekvensreglera nätet med vattenkraft, eftersom det är enklast. I Frankrike kör man "bara" kärnkraft och använder den även för frekvensreglering. Det skulle gå att göra även i Sverige med förhållandevis små tekniska förändringar i kärnkraftverken.
Intressant. Ditt inlägg gav mig impulsen att Googla, och se! (http://www.elforsk.se/rapporter/?rid=12_08_) en rapport från Elforsk som beskriver precis det här, nämligen att det inte bara går, utan hur och att man i viss mån gör/har gjort det även i Sverige. Jag hade fått för mig att det låg mer fundamentala hinder ivägen, men de visade sig bara vara av mer praktisk karraktär och alls inte oöverstigliga (även om det som sagt är lättare att använda vattenkraften om man som vi är bortskämda med så stor tillgång).

Jag har sagt det förut och säger det igen; finns inget bättre sätt att få rätt information på nätet än att först ha fel själv! :)
 
mycke_nu skrev:
Eftersom jag har arbetat som forskare i den akademiska världen har jag tyvärr en tämligen cynisk inställning till sådana påståenden.

Väldigt mycket går ut på

1. Att publicera sig
2. Att hålla kollegor om ryggen, så att dom i sin tur håller dej om ryggen

Punkt 1 och två leder sedan fram till:

3. Att få anslag för fortsatt forskning (lägg märke till det eviga "Mer Forskning Behövs")

Jag säger inte att jag har rätt och att någon annan har fel, men jag tillåter mej att tvivla. Speciellt i ett läge där forskare, journalister och politiker har ett så stort gemensamt intresse att hälla bensin på brasan.
Tack för att du sa det! Jag håller helt med dig....det är precis faktiskt så det förhåller sig. Jag kommer själv från ett ansenligt antal år inom den den akademiska forskningsvärlden och vet vad jag pratar om.....om än inom ett annat område men det är samma "regler" som gäller oavsett fakultet, jag har ett flertal exempel på relativt nära håll inom andra områden som bl.a varit uppe i media där sanniningen varit en helt annan än den som "gemene man" (oftast oinsatt) baserat sina bedömningar och uttalanden om. Tyvärr förhåller det sig som så att oavsett vad som sägs så är media en samling publicister som har lika stort intresse av att pengarna ramlar in i plånboken som ICA-handlaren som säljer sina varor. Vare sig det gäller miljöfrågor, kärnkraft, vindkraft, influensa-vaccin eller fitness-modell så är det den för stunden mest "säljande" nyheten som säljer budskapet in i folks medvetande utan kritiskt tänkande. Människor fungerar så....simple as that!?! När människor inte befinner sig nära nog kunskapsmässigt till det område ett ämne gäller så baseras ofta resonemanget oftast på hörsägen från vänner eller aktuella nyheter. Å andra sidan så är kontrasten den att den att en forskare eller ämnesinriktad person oftast infaller till att överrealisera sina problem man ser inom sitt eget område. Balansen är kort sagt skitsvår att upprätthålla mellan den sanna verkligheten och den uppfattade verkligheten. :confused:
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har bara minnesbilder från när det hände. Minns att jag lyssnade på radio i källaren när det bara blev tyst och svart. I Trollhättan så var vi pga tillgång till våra egna vattenkraftverk bara borta i 50 minuter om jag inte missminner mig. Min bror läste senare elkraft (i just Thn) och då gick de igenom precis vad som hänt i ganska stor detalj och delvis på plats. Han berättade en lång historia om hur man lånat dieselaggregat från Volvo flygmotor för att få ström till vissa startsystem i den nyare av vattenkraftsstatinerna och sedan fasat in Ringhals mha dessa. Och även hur man trollat med knäna, det fanns ingen som hade tänkt igenom ett scenario med stå stora bortfall. Frekvensen sjönk så snabbt att man inte hann till "koppla bort landsändar"-läget i driftplanen innan den stog på noll.

MEN, det här är som sagt bara ytterst dimmiga hågkomster av andrahandsuppgifter, så det kan ju mycket väl vara precis tvärt om. :) Om någon vet mer så är jag idel öra.
Saken är den att Sverige har ett nödberedskapsläge som hittills aldrig behövt utnyttjats. Men problemet eller situationen som ni talar om (yxis och lars_stefan) skulle mycket väl kunnat trigga igång detta system. För den som vet hur elnätet är uppbyggt och fungerar i Sverige så är det ett ganska känsligt system men vi har bra förutsättningar för att "mota Olle i grind". Det är väldigt lätt att anta att "el är bara el och funkar" och det är sant när man bor i de länder som har ett visst förhållningssätt till hur man säkrar upp tillgången. För de som är yngre och inte sett annat än informationen på wikipedia....d.v.s. IT-generationen, så är det ingen slump att Facebook valt att installera sin nya serverhall i Luleå-trakten, Sverige har ett bra nät och sunt tänkande (även om en del tycker att elen ska vara gratis :rolleyes:) Ett bra exempel på hur känsligt elförsörjningssystemet kan vara är t.ex. DC-länken till Gotland som varit uppe för diskussion....varför frågar jag det? Är det någon mer som är insatt som kan svara på frågan utan att jag behöver ge svaret?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
De som är rädda för elavbrott kan med denna utrustning bli helt oberoende och tom leverera ström.
[TABLE="class: tablebg, width: 100%"]
[TR="class: row1, bgcolor: #F1F1F1"]
[TD][TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD]http://www.power4home.com/MakeElectrici ... p=realitys
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Protte
 
Enk Projektet skrev:
Tittar man på denna så ser det ut att dröja innan Stockholm-Uppsala-Västerås blir självförsörjande på vindkraft....;)

Installerad effekt och antal vindkraftverk i respektive län, år 2011

Län
Installerad effekt (MW)
Antal vindkraftverk
Västra Götaland
553,9
449
...
Enk Projektet, varifrån kommer dina siffror?

Jag frågar, för jag vet att vindstat.nu är långt ifrån fullständig i sin rapportering.
Det är helt frivilligt att anmäla sin turbiner där.
 
prototypen skrev:
De som är rädda för elavbrott kan med denna utrustning bli helt oberoende och tom leverera ström.
[TABLE="class: tablebg, width: 100%"]
[TR="class: row1, bgcolor: #F1F1F1"]
[TD]
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD][länk] ... p=realitys
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Protte
Det tog ungefär 30 sek innan jag började mistänka att det där var en bedragare.
En snabbgoogling bekräftade i princip mistanken!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.