7 500 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
EKLK / EKKJ dragen i vägg?
Hej,
Håller på att varmisolera ett garage, har funderingar på dragning av kabel i vägg. In till garaget kommer en EKKJ 4x2.5+2.5, den går in genom ytterpanelen några decimeter från marken och jag vill dra upp den till elcentralen inne i väggen för att slippa klamra den synligt på insidan väggen. Är det ok att dra den i ett VP-rör inne i väggen?
Sen går det några EKLK (3 eller 4 x 1.5) kablar ut från garaget till friggebod och trädgårdsbelysningar, dom går också ut ur garaget någon decimeter från marken. Kan man dra dom i VP-rör inne i väggen till en dosa? Eller är det bättre att skala upp EKLKn precis när den kommit genom väggen och dra dom lösa trådarna i röret istället?
Detta har behandlats förut i forumet, men då främst för EKK. Övrig eldragning i garaget blir i huvudsak dold förläggning av FK i rör/slang. Kommer dock att sätta några utanpåliggande dosor på några ställen så att man kan komplettera med utanpåliggande dragning senare om behov uppstår. Så kravet på att inte blanda förläggningssätt bör peka på att dra även EKLK / EKKJ i rör?
Håller på att varmisolera ett garage, har funderingar på dragning av kabel i vägg. In till garaget kommer en EKKJ 4x2.5+2.5, den går in genom ytterpanelen några decimeter från marken och jag vill dra upp den till elcentralen inne i väggen för att slippa klamra den synligt på insidan väggen. Är det ok att dra den i ett VP-rör inne i väggen?
Sen går det några EKLK (3 eller 4 x 1.5) kablar ut från garaget till friggebod och trädgårdsbelysningar, dom går också ut ur garaget någon decimeter från marken. Kan man dra dom i VP-rör inne i väggen till en dosa? Eller är det bättre att skala upp EKLKn precis när den kommit genom väggen och dra dom lösa trådarna i röret istället?
Detta har behandlats förut i forumet, men då främst för EKK. Övrig eldragning i garaget blir i huvudsak dold förläggning av FK i rör/slang. Kommer dock att sätta några utanpåliggande dosor på några ställen så att man kan komplettera med utanpåliggande dragning senare om behov uppstår. Så kravet på att inte blanda förläggningssätt bör peka på att dra även EKLK / EKKJ i rör?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Ja, det finns inga hinder mot att förlägga EKLK och EKKJ i rör. För dessa kablar finns inget krav på avmantling, det gäller bara EKRK, och det förbättrar belastningsförmågan med endast 0.5-1 A. Tänk bara på att lägga rören närmast insidan eller utsidan för kylningens skull.
Om du vill kunna gå äver till utanpåliggande dragning behöver du inga utanpåliggande dosor. Det finns doslock med näsor för att släppa ut en utanpåliggande kabel. Ett par kopplingsdosor lite här och var kan man ju h ai den sortens lokal.
Tänk på att det är svårt att dra mantlad kabel i rör. Jag drog 5 m 3G1,5 EKLK i 20 mm VP-slang med två mindre böjar häromdagen och det var till att både skjuta och dra samtidigt. Svettigt värre.
Vad gäller hur jobbigt det är att dra i rör så beror det såklart på hur långt det är och hur många böjar det är. Om det blir långa avstånd för EKLK-kablarna så kan de kanske dras i rör upp till en dosa i lämplig "doshöjd" (strax under taket på vanligt sätt) och där skarva till FK i dosan.
Tips på den produkt petersv avser:
http://www.nimaab.se/se/art/doslock-nasa.php
Tips på den produkt petersv avser:
http://www.nimaab.se/se/art/doslock-nasa.php
Jag har dragit i 5*1,5 FKLK i 16mm VPrör... Men det var bara ca 1,5m. Men det funkade med hjälp av lite yes diskmedel. 
Åfasen... Det visste jag inte.
För säkerhets skull:
Använd aldrig silikon som smörjmedel för elkablar (iaf inte för 230V, det kan kanske vara okej för telefonkablar å sånt). Silikonet är isolerande och om det följer med till anslutningar så blir det dålig kontakt = brandrisk.
Använd aldrig silikon som smörjmedel för elkablar (iaf inte för 230V, det kan kanske vara okej för telefonkablar å sånt). Silikonet är isolerande och om det följer med till anslutningar så blir det dålig kontakt = brandrisk.
Silicon kan ge apdålig kontakt för klenspänningssignaler om det letar sig fram till kontaktytor. Det kan även göra lödnig näst intill omöjligt om det letar sig fram till en yta som ska lödas.
För 230V kan man tydligen få utfällning av rent kisel på brytares kontaktytor.
För 230V kan man tydligen få utfällning av rent kisel på brytares kontaktytor.
Tack för snabba svar! Då blir det till att skaffa lite lämpliga rör eller då att dra kablarna i, jag gör nog så att jag sätter ett dosa "så snart som möjligt" så att det blir så lite EKLK i slang som möjligt och att jag kan byta till FK. Det kanske gör det möjligt att få ut kabeln i framtiden om det behöver ändras på. På utsidan går den som sagt till utebelysning, det var som flera påpekat inte helt enkelt att få in EKLKn i slangen. Men det rörde sig kanske om 15m kabeln som skulle i, fick dras i slangen först och sedan grävas ner...
Doslock med utbrytning kanske är snyggare än dosor, det har ni rätt i!
Doslock med utbrytning kanske är snyggare än dosor, det har ni rätt i!
Klicka här för att svara