4 544 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
JollyPro LED-drivare; Felkopplad, trasig eller bara billigt skit?
Jag har problem med en JollyPro LED-drivare. Den är konstant ansluten via L + N och kontrolleras via Push-ingången matad från en vanlig trappbrytare med impulsfjäder. Problemet är att när den är släkt lyser samtliga LED-lampor ändå med en svag glöd.
Så nu är fråggan:
- Är min koppling feltänkt? I så fall hur skall det kopplas istället?
- Om min koppling är korrekt. Innebär det att min JollyPro är trasig?
- Om allt är som det skall; Någon som har tips på en dimmad LED-drivare med impulsstyrning som faktiskt fungerar? Dvs; Den har exakt noll volt på sekundärsidan när den är släkt.
Så nu är fråggan:
- Är min koppling feltänkt? I så fall hur skall det kopplas istället?
- Om min koppling är korrekt. Innebär det att min JollyPro är trasig?
- Om allt är som det skall; Någon som har tips på en dimmad LED-drivare med impulsstyrning som faktiskt fungerar? Dvs; Den har exakt noll volt på sekundärsidan när den är släkt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Hade du mätt upp utgången på din Jolly till 0 V när den är släckt? Låter faktiskt mest som att det är Jollyn som spökar här. Om det skulle handla om kapacitiv koppling så ska jollyn vara helt potentialfri på utgången. Induktiv koppling kanske däremot kan orsaka detta, men då ska sekundärledningen vara lagd parallell med en fasledare!?
Kapacitiv koppling förutsätter bara att jollyn "släpper" utgången då den inte matar på ström. Det är väl ganska troligt att så är fallet.
Induktiv koppling förutsätetr däremot att jollyn faktiskt kortsluter utgånge, och/eller att induktionen sker genom en slinga som omfattar minst två paralellkopplade LED.
Är det konstantspännings-LED eller konstantström-LED?
Bonuslänk: bruksanvisning, för den som vill hänga med men inte orkar söka själv:
http://www.elbutik.se/dokument/Jolly Pro svensk manual.pdf
(Notera att den som gjort den svenska bruksanvisning har särskrivit "Potentiometer reglering" och "Tryckknapps reglering", amatörmässigt...)
Edit:
Om det är ström som läcker in i sekundärkablarna och det verkligen är ett svagt glimmande så kan man kanske bränna bort strömmen i ett motstånd.
Induktiv koppling förutsätetr däremot att jollyn faktiskt kortsluter utgånge, och/eller att induktionen sker genom en slinga som omfattar minst två paralellkopplade LED.
Är det konstantspännings-LED eller konstantström-LED?
Bonuslänk: bruksanvisning, för den som vill hänga med men inte orkar söka själv:
http://www.elbutik.se/dokument/Jolly Pro svensk manual.pdf
(Notera att den som gjort den svenska bruksanvisning har särskrivit "Potentiometer reglering" och "Tryckknapps reglering", amatörmässigt...)
Edit:
Om det är ström som läcker in i sekundärkablarna och det verkligen är ett svagt glimmande så kan man kanske bränna bort strömmen i ett motstånd.
Jag har 6 stycken seriekopplade LED-lampor på 700mA i serie. Så jag hoppas att drivenheten agerar konstantströmsgenerator.yxis skrev:
Än så länge har jag inte gjort några mätningar. Jag har bara två enkla multimetrar hemma, men om jag orkar kan jag låna hem ett litet oscilloskåp och verkligen kika på vad som kommer ut på sekundärsidan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Funkar dimmringen som den ska? Annars kan det vara strömbrytaren som sitter upp och ner så att fjädern är satt på fel sida av vippan. Då är det spänning hela tiden och när man trycker så bryts spänningen. Då kan man råka ut för samma fenomen.
//Patrik
//Patrik
En enkel multimeter borde funka. Om LED'arna slocknar bara av att du rör multimeterns mätpinnar mot utgångarna på drivdonet så lär det vara kapacitiv överledning av nåt slag.
Prova att mäta både likspänning och växelspänning över utgången (när det är "släckt"), och berätta vad du får för värden.
Prova att mäta både likspänning och växelspänning över utgången (när det är "släckt"), och berätta vad du får för värden.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Det har vart problem med detta ett tag, Vanpee kommer med en förbättrad version i höst! Tills dess finns det två sätt att komma runt det. Jag har ett dokument på jobbet från Vanpee som visar hur man löser det, lägger upp det imorgon!
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Se bifogad fil!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden