El
GK100: Du ska knäcka den vid listen men kontrollerat. Klipp av 10-15cm från där du vill få uppskalningen, rispa lite lätt med kniv runtom där du kommer åt och knäck lite försiktigt där, ta en avbitare och vrid upp falsningen från klippänden och mot ritsen. Var bara lite försiktig så blir det bra och kabelns ledare och isolering är som sagt i nyskick efter 50+ år.
HandySmurf: Om du inte behöver ha någon strömbrytare kvar på det ursprungliga stället kan du använda en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-på-av-Nexa-LCMR-1000/Pr364608000 Den klipper direkt utan att dimma ner.
PST: Kommuterande "Allströmsmotor" (Likströmsmotor med växelströmsdrift) / "borrmaskinsmotor" eller vad man nu vill kalla den,kommutatorn är den där cylindriska saken högst upp, med isolerade gap mellan kopparn. Till höger & vänster 180 grader i plasten där de flexibla kopparledningarna går in sitter "släpskorna" eller "kolen". (Slipar bottenfärg med metallinnehåll, typiskt var det
PST: Har man 12V G4-halogen under överskåp i köket och en vattenkokare under, så kan det lätt bildas oxid i armaturen/lampstiften som isolerar bort lampan....
Johan Gunverth: Om det nu är UV-strålning som är det betydande "problemet" borde det väl räcka med vanlig skyddsslang, typ den man trär runt jordledare?
Slugge: Jag tror att om du försöker koka en stor kastrull med vatten på boostläge samtidigt med en annan platta igång och ugnen är på uppvärmning så kommer du ligga på gränsen, tänk på så du inte använder snabba säkringar, ta hellre en med en snigel på då. Men fungerade det innnan så gör det säkerligen det nu med.
snaggletooth: Kjelle-dosan ser ut som en Wiska som finns i en något större variant med fyra skruvar i locket och som har M20-gängade membrangenomföringar, men så är den dubbelt så dyr oxå. Fast favoriten är förstås U56:an utan plint, smidigare dosa får man leta efter, med individuellt utbytbara membrangenomföringar. Till skillnad från Diraks usla dosa, locket sluter aldrig riktigt tätt hur man
janwide: Lyset i min hjärna är släckt men ljuset i vårt hus funkar som det ska. Så ja skiter i grannens PE, strömtänger och läckströmmar i kväll :cool:
elmont: Det kan man få om huvudsäkringen gått och det blir backspänning.
Sebastiaan: Hej Glenn. I kombination med en drivdon som är dimbar så kan man fjärrstyra sina lampor (och andra apparater) via internet (apple/android/PC) om man använder en modul från iobridge (http://www.iobridge.com/). Jag har en modul hemma och det funkar utmärkt (plug&play). Är man van med programera och man vill utväckla sitt egen system så kan man köpa en Arduino, då behöver man ingen
Yrrol: Tackar tackar, får kika på detta. Börjar bli mörkt ute. =)
Bo.Siltberg: 1. Jo det finns adapters, men det är inte bra för det. Nu är det dock inga stora risker vi talar om, nästintill försumbara. Det som kan hända är att det blir kortslutning i DM som löser säkringen för den fasen. Om nu spisen är en 400 V-spis, och den är påslagen, så kommer den att "backmata" den fas som säkringen löst för, fast med mindre effekt. Det kan i värsta fall orsaka
trojlee: jag har jämfört hide-a-lites 3w ledspot mot min kina-led spot side by side. Märkes kostade 550:-/st och omärkes 40:-/st med frakt. De lyste exakt lika bra och varmvitt. Så där ser jag ingen anledning till att gynna någon grossist. På mina 20 spottar jag satte upp "tjänade jag" ~10000:- och då har jag även några lampor i reserv. Men visst, köper man från det "billigare" segmentet i
bax: Nej, dom har ingen sådan funktion. Har du otur om ett träd faller på ledningen så är det bara nollan som slits av, och det är inte bra.
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, det är väl inte strikt rätt. Vi har ju haft en och annan här som också "rasat". Men de brukar bli bannade ganska omgående. ;) P.S. Om du redan har kopplingsdosan och den som sagt sitter rimligt, så kan du gott ha den kvar. Det är inte hela världen.
Slugge: Bra du fick svar ju. Här blir det mest gissningar och spekulationer då vi inte fått så mycket information att gå på men grundregeln är att allt med el är dyrt.
snaggletooth: Fast GU10 bygger bra mycket mer än 30mm.... Blir nog svårt att hitta en LED-spot med inbyggt drivdon som bygger mindre än 30mm. Varför inte sätta ett större drivdon typ Jolly Maxi på lämpligt ställe? Urvalet av armaturer blir så mycket större då.
snaggletooth: Om man förstorar bilden på drivdonet i länken så kan man läsa att det ska klara av både fram- och bakkantsdimring, d.v.s. i stort sett de två olika huvudtyper av dimmers som finns.
EyEr0n: Fördelen med Exxact USB uttaget är ju möjligheterna i kombinationsramar. Det går ju få till rätt bra lösningar.
Kromo: Tack så mycket. Faktum är att medan jag skrev min fråga drack kaffe. Det är faktiskt det bästa smörjmedlet tydligen ( att ha i kroppen då alltså) för jag gick ner i källaren och försökte och började att försöka få i trådarna igen. Jag tröcka och svor så jag nog blev blå. Oj där kom de första ut, nästa och nästa på en lite stund var alla 15 metersrör fyllda. Jipppie. KAFFE
lars_stefan_axelsson: Japp. Den är batteridriven. 2xSR44 (eller LR44 om man nu skulle vilja det. De är billigare. Och batterierna räcker länge.) Den kan naturligtvis inte dra relät då (vilket inte spelar någon roll, eftersom det inte finns någon ström). Jag har inte kollat vad som händer om strömmen skulle vara borta när relät skulle dragit och strömmen sedan kommer tillbaka. Dvs om den slår på/av då
gråsten: LCMR 1000 har ett enpoligt relä som sluter fas in till fas ut aktiverat läge. Nolla in och nolla ut är sammankopplade under skruvplinten. Det finns ingen elektronik i den delen. För övrigt drivs dosan av 24 volt som tas ned av en kondensator och en diodbrygga för spolspänning till reläet. Därefter sörjer zenerdioder för att elektroniken ska få rätta låga drivspänningen. Det går
prototypen: Om nu superoskar bor i lägenhet med enfas så är det inte så lätt att dra fram trefas. Då spiskabeln har 5 trådar så kanske det är 230 V elementspänning och då går det säkert att koppla spisen för enfas. bild på märkplåten och inkopplingsschemat kommer att skingra mycket av mystiken runt detta. Protte
-=fullmoon=-: Jag skulle säga att alla ledspottar idag som är "gjutna" tål ju mer eller mindre att sänkas ner i vatten så nog tål de att sitta i underslaget på taket. Det är ju bara 12V så händer ju inget direkt. Kan man bara sätta drivdonet på ett vettigt ställe så bör det hålla med vad som.
-=fullmoon=-: Ska du någongång byta ut centralen så tar jag gärna hand om alla propphuvar!
Patrik_Hed: [citat] EXLQ Xtra, där är t.o.m. biledaren tvinnad. Sedan har vi EQLQ easy, handy m.fl. fast då ej pexisolerade ledare. //Patrik
Michael86: Dubbelgips är oftast bara om du har angränsade lägenhet. För brandklassning. Varför ska folk envisas med att åka till biltema och andra hobby affärer :) Hade du knallat in på XL, Tools eller Beijer så hade du säkert fått proffsig hjälp och kunnat köpa lösvikt. Med mollyplugg reser vi 40 år tillbaka i tiden. :D Lycka till!
dogge_e: Hallå, Tack för all info, jag har beställt lite RC-länkar nu som jag skall testa. MVH Daniel
Krillew: [citat] Håller med.... Har amp klämda på 80-talet dom är helt bra fortfarande... men gör man det inte riktigt så glappar det gör som mycke_nu föreslår så blir det nog ok...