Hej.

Köpte ett antal 10m sladdar för att nyttja dem till julbelysning.
Nu har 2st smällt och förstört både skarvsladden och julbelysningen som sitter i den.
Först smäller det några gånger och sen går proppen så klart. Det luktar bränt och man kan se lite smält gummi i skarvkpntakten och på julbelysningens kontakt.

Allt IP44. Kontakter ligger ej på marken och de är även skyddade mot snö. Båda smällde när det var minusgrader och ca 2v efter inkoppling.

Känns inte så kul och defenetivt farligt. Båda sladdar köpt på jula.

Vad beror det på?
Dålig kvalitet?

Du svarade nog själv, dvs dålig kvalite. Material som är känsligt för temperaturförändringar och gör att det blir sämre kontakt med värmeutveckling, material smälter och till slut kortslutning.
IP44 säger väl endast i vilken miljö de kan vara rent "fuktmässigt", dvs kapslingen av dem.
Var det skitsortimentet Anslut som du köpte så skulle jag slänga alla dessa i soptunnan.
Ett tips. Köp bra material och tillverka de längder du behöver utan extraskarvar eller välj de dyrare skarvsladdarna, visst de kostar kanske någon/ra hundralappar extra men de fungerar.

Redigerat:
Reklamera, även om de kanske var billiga så ska detta inte hända.

snaggletooth skrev:
Reklamera, även om de kanske var billiga så ska detta inte hända.
Håller med, tyvärr så orkar de flesta inte bry sig utan slänger och köper nytt/bättre. Jag har en kompis som reklamerar ALLT som går sönder under tiden som man har rätt att göra reklamation. Gjorde fler som honom så skulle vi kanske slippa såna här skitprodukter.

• Gilla
se38005 och 1 till
  • Laddar…
Var det denna? http://www.jula.se/jordad-skarvsladd-med-lock-10-m-403101
Jag har även sett kablar på Jula märkta H07RR-F...

Om kontakterna var skyddade mot snö och väta så ska de inte uppträda så här. Då två st gått sönder är det nästan läge att skicka dem till elsäkerhetsverket.

Trist när saker inte håller kvaliteten.
Jag som la ner extra tid med att dra allt snyggt :(
Ska reklamera. Just nu rör det sig om saker för 500 kr som gått sönder. Då har jag inte räknat in julbelysningen som också gått.

Stå på dej.

Det låter väldigt konstigt. Att skarvkablar som utsätts för väldigt hög belastning inte håller måttet så här, förekommer ju. Men julbelysning drar ju inga strömmar att tala om. Det som hänt här måste ju vara att det blivit krypströmmar mellan fas och nolla.

Ripper500 skrev:
Ska reklamera. Just nu rör det sig om saker för 500 kr som gått sönder. Då har jag inte räknat in julbelysningen som också gått.
Nyfiken utifrån min tidigare gissning, var skarvsladden av märket Anslut.

nikasp
Vad var det för grejer Ripper så slipper fler köpa dåliga kablar?

Dessa är det

http://m.jula.se/jordad-skarvsladd-med-lock-10-m-403101

Kör enbart led ljus köpta på bauhaus.
I den ena var det 4 slingor inkopplade. Den andra bara 1 slinga.

Kopplat på eluttag utomhus.

Har samma dragna till förrådet och där har det fungerat i 1 år.
Köpta för 2 år sen.

Ripper500 skrev:
Tänk på att kräva ersättning för de skador som den felaktiga utrustningen från Jula orsakat när du reklamerar...

B
Reklamera. Jula har vad jag erfarit väldigt bra rutiner.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

O
Det är därför det inte fungerar... du har bauhaus ledbelysning i en jula sladd... Det är inte bra då dessa inte är kompatibla med varann.:p

näää jag var tvungen att visa min dåliga humör...
Förlåt mig TS.
Men som sagt tidigare... reklamera kabeln.

Haha :)
Ska reklamera vid tillfälle. Tur att man sparar kvitton :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.