Sitter och ritar inför min kommande renovering och kommer då att installera KNX Automation.
NU kommer jag till det här med kablar/kopplingsdosor etc.

Jag har gjort en layout där jag går med 7stx1,5mm[SUP]2, [/SUP]detta för att få 5st indivudealla zoner att styra om vi kan kall dem så.
Men väl i rummen så kan jag tänka mig att jag jag tex som på bilden sätter dubbla uttag på varje ställe. Detta så jag jag kan styra en fönsterlampa i den undre men även ha möjlighet att bryta den övre om jag vill släcka allt i huset.
Men då betyder det att jag kommer få en kopplingsdosa minst i varje rum, 2st där jag har ännu fler.
Finns det något sätt för att undvika dessa sk kopplingsdosorna eller måste de vara fullt tillgängliga?
Vet att det är praktiskt på alla sätt, men vill gärna undvika dem.

Har ni andra råd att ge mig?
Och nej jag kommer inte att koppla samman elen, men jag sitter just nu och ritar allt i 3D och vill gärna kunna rita in alla dosor etc så elfolket/snickarna vet var allt skall finnas.
Tack på förhand. Koppling till rum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt förslag är att utgå med alla slangar/rör från en takdosa om du ska ha en ljuspunkt mitt i rummet, som är det brukliga även i en traditionell installation. Det som syns på din ritning ryms lätt i en sådan dosa.

• Gilla
Tagg
  • Laddar…
Du ska sätta en lite djupare takdosa som du kopplar allt i. Från takdosan drar du sedan ut till resp "funktion".

För sen :mad:

• Gilla
Tagg
  • Laddar…
Hur gör man i de rummen som enbart kommer att ha spotlight och där man kanske vill undvika takdosa, eller är det ofrånkomligt?

Ja, en kopplingsdosa får du nog stå ut med att ha i de rummen, går ju kanske att vända öppningen in i en garderob el. liknande om man störs av dom. För den måste vara åtkomlig på ett eller annat sätt.

• Gilla
Tagg
  • Laddar…
I rum där man ska ha enbart spottlights brukar jag "övertala"brukaren att i alla fall sätta en takdosa mitt i taket. Då kan man när man tröttnat på spottarna sätta upp en "riktig" armatur. Och innan man kommer på det har man ett täcklock över dosan.
Många, men inte alla, kommer efter en tid att önska att dom hade möjligheten att sätta en "häftig" armatur som sprider ljuset i rummet. Spottar kan aldrig bli en del av "möblemanget" och ge rummet en viss karaktär men det kan man med en armatur

• Gilla
Tagg
  • Laddar…
Hej.

Då jag jobbat som elektriker i 8 år och gjort fruktansvärt mycket nya husbyggen så kan man göra det väldigt enkelt eller väldigt svårt för sig själv. Ofta(trivselhus,myresjöhus osv) är 2-3 rum ihopdragna på samma fas vilket gör att KNX installation med alla tilltänkta installationsmöjligheter blir mer svårlöslig på det vis att man vill ha frihet i sin installation. Exempel är som du själv nämner att man måste ha en 7 ledare ut för att kunna få till allt, men då är nästa "problem" som jag tänker på, 5 styrningar på samma nolla ihopkopplat med vägguttag,belysning och projektor och samtidigt belasta med induktiva,resistiva laster som inte påverkar HDMI kablar osv ? Jag säger inte att det blir så men i dagens läge med alla convertrar och LED lampor blandat med mer finare signaler går inte bra ihop.

Jag har vid mina KNX installationer lagt ihop 2-3 rum på en säkring för vägguttag, 2-3 rum(samma) på en säkring för endast belysning, och en tredje säkring för styrning av prylar om det nu varit en markisstyrning eller LED-spot light i fönsternisch.

Gällande din fundering om takdosor så är det inte ofrånkomligt men det är som elmont säger dumt att slopa en takdosa då man aldrig vet vad framtiden bär med sig. Det finns väldigt snygga lock som gör dosan "osynlig".

• Gilla
Tagg
  • Laddar…
Bra inlägg tack. Det är självklart en viktig aspekt. Får jag fråga hur du brukar göra med Trafon på LED.spottarna? Jag är personligen inne på att köra 230V Dimbar ut till alla spottar och använda Dimbara LED med GU10 sockel. Detta då jag tror att störningarna blir lägre på detta sätt. Dock som du säger så har man LED-spot i Fönsternicher och dessa kompakta lampor behöver ju extern trafo. Hade ju helst velat ha Trafo i anslutnng till Normskåpet, men är särr för störningar och kabellängden kan ju bli upp till 20meter, men det kanske ändå är bättre och kanske då gå upp i area på ledarna. Har du erfarenhet av dimbara trafo som går att sätt i kopplingsdosor?

Redigerat:
Där du ska ha "småspottar" sätter du en dosa med trafon i.

Nu är det 1-2 år sen jag slutade och LED var inte riktigt där som det är idag.
Men ofta är det som så att ledningen från converter till ljuskälla är "obegränsad" så placering av converter behöver du inte vara direkt rädd för.
I ett av fallen så ville kunden ha ljuspunkter i varje fönsternisch, jag satte då en infällnadslåda där jag buntade ihop alla convertrarna(i detta fall Jolly Led Dim) separat från allt annat, endast styrtrådar samt 1-10V kablarna kom in i kopplingsdosan(eljo boxen).
Dock vet jag de installatörer som satt en infälld mediacentral av fabrikat Garo med hålad bottenplatta där de skruvat sina trafos/convertrar i. Det är bara viktigt att du kollar upp ledningslängderna om lampor eller converter har begränsning, har den en begränsning och är av modell större trafo/converter så rekomenderar jag att du använder dig av Eljo Teledosa http://www.elbutik.se/product.html/central-/teledosa-tillbehor och placerar antingen i garderoben i infällt utförande och om du inte har garderob så blir det ovanför dörren. Anledningen till att jag säger ovanför dörren är att dörren är inte speciellt snygg,men ett nödvändigt ont och har du en infällnadslåda med metalllock med vitmålade skruv så skämmer du inte ut rummet mer än vad dörren gör. I fallet Elmont beskriver så är hans lösning väldigt smidig även då det finns mycket convertrar som är utformade som puckar och som kan placeras i B-dosa.
Jag ska se om jag kan hitta någon bild till dig lite på hur jag löst det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Min tanke var ju att sätta ett skåp med trafo och mediaprodukter i direkt anslutning till Normskåpet enligt bilden. Dessa skåp kommer att hamna inne i garderob så jag slipper se dem för så snygga är de ju inte. Finns det några regler på hur dessa skåp skall sitta monterade för brandrisker etc? Skåp_garderob.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle inte lägga trafona i mediaskåpet, brukar blir tillräckligt trångt och varmt där ändå och skapar trassel med att separera starkströmmen från svagströmmen.

Inte mig veteligen, dock finns det ju en svensk standard att all manövrerad el måste sitta minst 40cm från golv, dvs dvärgbrytare jordfelsbrytare osv. Men som som snaggletooth säger hade jag inte heller blandat det utan sätt ett till skåp för endast converter/trafos. Ett till tips, ta till en ordentlig storlek på median så att du kan få in det du önskar i form av router,tv-moduler sladdar,eventuella högtalarfördelningar osv. För median blir alltid ett ormbo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.