Jag tror precis som hempularen att det är krypströmmar som utvecklats till en kortslutning.
Den svaga punkten är där julbelysningens kontakt är ansluten till skarvsladden.
Om det inte sitter en rejäl stickpropp för utomhusbruk på julbelysningen så blir det inte tätt, oavsett IP-klass på skarvsladden. Även om man skyddat mot regn och snö så kan det bildas kondens/is. Det finns speciella höljen med packningar för att skydda en sådan skarv. Med ett sådant funkar troligen även Julas skarsladdar. Exempel:

http://www.jula.se/skyddsbox-402298

Tyvärr tror jag inte denna eller någon annan fungerar för de vanliga led belysningarna.
Alla slingor jag har köpt (8st) har en stor transformator.

Endast de gamla jag har kvar skulle gå att sätta i en sån box.

Vad är det för slingor? Är trafona också IP44?
Om både skarvsladd och trafo håller IP44 ska ju kapslingsklassen upprätthållas även när de är anslutna.

Ledslingor köpta på bauhaus från markslöjd.
2 slingor köpta på jula med något annat märke, men ser lika ut.

Alla är för utomhusbruk och ip44.

Allt kopplas antingen direkt fr utomhuskontakt eller via skarvsladd fr utomhuskontakt.
Skarvarna skyddas mot väta så gått det går. Har lagt dem på träklossar med hink över.

Är stiften på julbelysningens "stickpropp" av metall i hela sin längd, eller är det bara metall längst ut på spetsarna?

Jag har drabbats av ett liknande fenomen vid stickproppen på en motorvärmarkabel som var inkopplad under en längre tid. Säkringen löste ut och det var bränt vid stickproppen. Motorvärmaren var då inte inkopplad. Jag trodde det var fel i den ingjutna stickproppen, men nu börjar jag misstänka att det var samma problem som i den här tråden. Stickproppens stift var av metall i hela sin längd, och det ökar ju risken för krypströmmar.

Redigerat:
Vet faktiskt inte om de är hela sin längd. Ska titta ikväll.

Sent svar. Men stickpropp av helt metall.

Har bytt en elkabel på bauhaus då jag hade köpt en där sen tidigare.
De var lite skeptiska men inga problem att byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.