Håller på och renoverar kök, Hus från ´65.
Har köpt en Elextrolux spis.

Börjar med en bild på gamla spisens märkskylt:
1r6vbn.jpg
Sen tar vi en bild på hur det ser ut i väggen, Nollan är vit, Fas är svart, Jorden är röd.
35bgruu.jpg
Sen tar vi då en bild på nya spisens skylt:
21ljq0l.jpg

Det jag tror är rätt är att koppla enligt anvisningen nere till vänster, som benämns "400V 3N"

Alltså fas till fas Nolla till anslutning 4 och 5, sen jord till jord. Är det korrekt? Vill inte sumpa en rätt dyr spis:wow:

Sen en följdfråga, jag har köpt en modern dragavlastning och hade tänkt använda den med wago i en ny dosa. Men denna som sitter i väggen känns rejäl med ett skruvat aluminiumlock, Den invändiga isoleringen är porslin. Ska den bytas ut eller duger den 50 år till?

Sen vad för kabel ska jag använda? Gummikabel? Kan man köpa 1 meters bitar ngnstans?

Instämmer helt med din uppfattning om inkopplingen. Lite märkligt att gamla spisen bara kördes på två faser. Någon förklaring till det? Du behöver försäkra dig om att du verkligen har tre faser, nolla och PE i dosan.

Om dosan är i bra skick så finns ingen anledning att byta den. Dessa mantelskruvar har dock en benägenhet att gå sönder.

För val av kabel, konsultera i första hand bruxet till nya spisen. Det brukar variera - somliga kräver värmebeständig kabel etc. Men en gummikabel, H07RN, H07BB funkar allt som oftast. Bygg- och järnhandlare brukar ha dem på lösmeter, även vitvaruaffärer bör ha.

• Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Tack för svaret!

Jag är ganska säker på att gamla spisen körs på 3 faser, Den 3:e är nog skymd på bilden, har inte kopplat ur den än, bara gläntat på locket o kikat så jag är inte hundra säker.

Mätte mellan nolla och faserna, hade 230 volt, Hade även 230 volt mellan PE och fas. Behöver man göra fler mätningar för att känna sig trygg?
Gamla spisen har fungerat tillfredställande sen jag flyttade in 2001

Den gamla spisen går på 3 faser utan Nolla. Det verkar som att man har använt den blå som L3 i en 4 ledar anslutningssladd. Se nedre kopplingsschemat på den gamla spisen.
"
Försäkra dig om att den vita "nollan verkligen är ansuten i centralen, Det kan vara någon som har behövt anslutningsskruven i centralen till något annan utökning.

Mät åven att du har 400 V mellan alla faserna,

• Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.