Det här är en varvtalsregulator för en enfasmotor med hjälplindning och kondensator. Regulatorn höt till fläktmotorn för en luftvärmeväxlare och installerades 1980. Nyligen stannade motorn p g a dåliga lager, men efter lagerbyte upptäckte jag att motorn bara går på högvarv, inget annat. Till historien hör att anslutningarna till regulatorn har kopplats i och ur tidigare i samband med andra arbeten. Någon som vet vilka anslutningar som skall anslutas var? DSC_0198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du hört med firman som bytte lager, KAN vara så att regulatorn har brunnit och därför är urkopplad.

Den bilden är inte så mycket att gå på. På kanten av kretskortet som är nedåt vänster på bilden sitter en svart och metallfärgad komponent. Det är troligen en triac. Ohmmät mellan de tre pinnarna på den. Är det kortslutning mellan två pinnar så är den trasig.

På kanten som är nedåt höger på bilden sitter ett motstånd som är bränt. Det brukar inte vara ett friskhetstecken.

Du borde kunna se på kretskortet om de två bruna respektive de två blåa är sammankopplade. Var det något anslutet på de två flatstiften till höger?

Avemo: Nej, det fanns inget anslutet på stiften till höger. Jag ska göra motståndsmätningen enligt ditt förslag och kolla motståndet. tack för tipset, jag återkommer. LGG-01:Lager bytte jag själv, däremot har regulatorn tillfälligt varit urkopplad när jag tog bort den inbyggda köksfläkten (hur någon kunde komma på att en köksfläkt gemensam med ventilationen kan fungera förstår jag inte) och ersatte den med en vanlig köksfläkt för flera år sedan. Då fungerade regulatorn, men ventilationen har varit ganska tyst ända tills lagren började väsnas.

Montera in en 5-stegstrafo istället.
Rensa och justera in frånluftssystemet samt tilluften.
Se till att justera in flödet med lägsta möjliga läge på 5-stegstrfon.
Sen kan du forsera med trafon exempelvis på sommaren.

Tack för era svar!
Avemo: Det är nog sant att reglerutrustningen "gjort sitt". Jag nöjde mig med att kolla resistansen över motståndet och det visade avbrott, förmodligen har motståndet brunnit. Jag beställde elektriker för 3 veckor sedan för att ordna till regleringen. Tyvärr är det så, åtminstone här att elektriker lever efter en egen almanacka där lovat leveransdatum sällan överensstämmer med verkligt datum. Elektrikern lovade komma inom 2 veckor, vilket han också gjorde (exakt sista minuten). Han tittade på den utrustning som fanns, muttrade att det fanns bättre grejor, tog med sig min reglerutrustning för kontroll, önskade trevlig helg och lovade återkomma. Där är vi fortfarande, men i morgon skall jag ringa honom, om inte för något annat, för att höra en historia om varför han inte kom tillbaka som lovat.
b2b2: Det ser ut som om en stegtransformator är vad de flesta rekommenderar. Jag fick samma råd av en man som sysslar yrkesmässigt med villaventilation och han nämnde också att lämplig spänning brukar vara ungefär 110V. Vid lägre spänning än 85 V orkar inte motorn starta. Eftersom jag själv inte är i ventilationsbranschen, men fått hjälp av en firma att rensa systemet funderar jag på om inte en fast transformator med överkapacitet 220/110V skulle duga. Lite håller jag med en av mina tillfälliga arbetskamrater på Bahco Ventilation som kallade ventilation "konstgjort drag". Jag kommer inte att ha behov av att ändra spänningen på transformatorn eftersom den dels kommer att monteras svårtillgängligt bakom en kryddhylla, dels har jag hittills inte ändrat varvtalet för att utöka forcerad ventilation. Men för den händelse jag fastnar för en stegtrafo: Har du tips på inköpsställe?

inköpsställen ex östbergs vent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.