Står inför försäljning av huset, och vissa saker man själv inte behövt tidigare behöver fixas.
Har ett litet badrum på 6m2, duschhörna med glasdörrar till vänster, 0.5m till höger om duschhörnans dörr finns handfat och spegel. Behöver uttag för hårfön och rakapparat däromkring.

Vad är snyggt? Tips på uttag och monteringsplats av detta.

Skåpet är ett Ikea Lillången.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20205171/
Flexrör finns 3dm ovanför, ut genom väggen, har tänkt sätta kabelkanal med till skåpet.
Kanske sätta ett hörnuttag inuti skåpet, i överkant?

Typ ett ELKO, med en uttagsbrunn?
http://elbutik.se/product.html/elko-hornbox?category_id=461

Inget lock visseligen, rätt nära duschen. Men inuti ett skåp. Genomgöringen genom spånskivan kan tätas med slilicon tex.

Alt ett IP44 utanpåliggande uttag fast i nederkant på skåpet. EKLK/EKK lite snyggt fäst i innerhörnet på skåpet. Får fasa kanten på glasskivan då. Borde gå med en dimantklinga på vinkelslipen.

Uttaget, eller närmare bestämt hårtorken, blir inte mindre farlig för att uttaget göms i ett skåp. Närheten till duschen, dvs området är styrande för om man får använda stickproppsanslutna apparater inom räckhåll från uttaget, som måste sitta i oklassat område. Har för mig att denna fråga varit uppe tidigare, men är inte säker.

Möjligen kan man göra en bedömning att duschen inte kan användas då skåpdörren är öppen, men det kan den väl inte vara om man samtidigt vill använda hårtorken?

Man bör ju samtidigt bedöma risken för att hårtorken lämnas i uttaget medan duschen används, i vilket fall IP44-uttag inte tjänar något syfte.

Så hur ser områdesindelningen ut här?

Bo.Siltberg skrev:
Så hur ser områdesindelningen ut här?
Allt längs samma yttervägg.
Dusch till vänster, 90*90 fyrkantig glasdörrshörna. ca 200cm hög.
I mitten, spegelskåp, ca 100cm till takduschen. Dom är rätt lika i höjd. Takduschen är fast. Glasdörr mellan dessa, som går att vika undan.
Handdusch finns, räcker precis fram till handfatet för att skölja håret tex. Går säkerligen att rikta vattenstrålarna i båge så de kan skölja över resterande väggyta och hela spegelskåpet.

Badrummet i total är ca 3.5*1.8m, i motstående hörna från duschen finns tvättmaskin ich torktummare med vägguttag bakom. ca 3m till takdusch, 1.5m till handdusch.

Hela husanläggningen skyddas av JFB.

Bo.Siltberg skrev:
Möjligen kan man göra en bedömning att duschen inte kan användas då skåpdörren är öppen, men det kan den väl inte vara om man samtidigt vill använda hårtorken?

Man bör ju samtidigt bedöma risken för att hårtorken lämnas i uttaget medan duschen används, i vilket fall IP44-uttag inte tjänar något syfte.
Finns ingen plats för hårfön i spegelskåpet, så lämnas den inkopplad kan jag tänka mig att den läggs ovanpå spegelskåpet. Alt lämnas liggande på handfatet.
Inga bra senario alls.
Dörrarna på duschhörnan måste vara öppande, för att handduschen ska kunna tas fram och spola på handfatet. Ena dörren kan ställas upp i helt infällt läge och exponera handfat och duschhandtag lättåtkomligt.

Om du först o främst ska uppfylla reglerna så måste uttaget hamna 120 cm från det fasta duschhuvudet, eller från den plats handduschen normalt sitter. Sträckan är inte fågelvägen, utan "slangvägen" vad jag kan se - om t.ex slangen till handduschen är 120 cm så får den inte nå fram till uttaget, både om du drar slangen över eller vid sidan om duschväggen.

Är det däremot en dusch med kar så gäller måttet 60 cm från kanten på karet.

Detta är reglerna. Viktigare är att göra en riskbedömning över hur just detta badrum ser ut och hur man normalt kommer att använda dusch och uttag, speciellt om de kan komma att användas samtidigt.

Med ett så sort badrum som 6 m² borde det gå att hitta en lösning ;). Värre är det med mitt på knappa 2 m²..

Ska fixa en bild imorgon helt enkelt. Det skulle gå att fixa en lösning med ett uttag på vänsta sidoväggen. Fult som stryck men bättre än en olämplig/olaglig förlängningssladd som antagligen blir nya ägarens alternativ om behovet uppstår.

En liten kommentar till Bo's inlägg. Det är "fågelvägen som räknas. Dvs det är 120cm som räknas från en lodrät linje vid duschen. Väggar tas bara hänsyn till om de är fasta. Har du en fast vägg som sticker ut ex. 80 cm så räknar man 120 cm ut och runt väggen.

Om detta är inför en försäljning så skulle jag verkligen försöka se till att reglerna är uppfyllda till punkt och pricka, det kan annars ge nedslag vid en besiktning, med prutning som följd.

Kommer detta verkligen ge så mycket vid försäljningen att det är värt strulet? Låt köparen bekymra sig för hur detta görs, de kanske inte ens vill ha det. Så kan du koncentrera dig på väsentligheter.

Här kommer en bild på badrumsskåpet och duchen. Det verkar mao vara lite väl nära för att lagligen klara sig.
Min tanke var uttag inuti skåpet precis under "taket".
2012-12-19_09-00-41_383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett annat alternativ skulle kunna vara under detta skåpet. Dock behöver man sladdställ på 2m för att kunna använda det. Är det vanligt på hårfönar?
2012-12-19_09-02-06_310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Carl_Elvis: Jo, så är det nog. Mest att jag vill ha det komplett, som det var tänkt från början.

Redigerat:
Går det inte att sätta uttaget bra mycket längre åt höger då, kanske t.o.m till höger om fönstret?

Ang"slangvägen" - finns inga fasta väggar i vägen så blir ju det lika med fågelvägen. Finns det en fast vägg så är det inte fågelvägen längre. På bilderna i detta fall ser det ut som att det är fågelvägen som gäller.

Med tanken på storleken på normala svenska badrum så känns reglerna rätt verklighetsfrämmande. En normal duschslang är ju ca 1,5 m och de flesta badrum är ju inte mycket större än 2x2 m, speciellt inte i lägenheter. Det skulle ju vara näst intill omöjligt att sätta upp eluttag i dessa badrum om man ska föja reglerna ;)

Finns det inte något billigt badrumsskåp med inbyggt 230 V uttag som du kan sätta in?

Det är fortfarande inte godkänt om uttaget hamnar närmare än 120cm. Ett sådnat skåp får inte sättas upp.

Reglerna är verklighetsfrämmande på så sätt att när man byggde badrummen så små (brukar vara lite större i nyproduktion) så var eluttag totalförbjudna i badrum. Inget man behövde bekymra sig om. De blev tillåtna iom. att jordfelsbrytaren infördes.

Och det har egentligen ingenting med duschslangens längd att göra, utan reglerna bygger på duschhuvudets normala placering. Jag använde slangen bara som redskap för att mäta sträckan runt ev fasta väggar.

Om det i detta fall anses normalt att använda handduschen vid tvättstället så är frågan vad det innebär - om man ska räkna område 1 som 120 cm från denna plats också. Men nu använder man troligen inte handduschen för att duscha sig själv vid tvättstället, dvs det är inte per definition område 0 på golvet, utan det handlar i så fall om område 2, dvs uttaget måste sitta 60 cm från kanten på tvättstället. Bara en teori... :x. Fan va vi (jag) krånglar till det!

Tänkvärda svar, stora tack!

Alternativet med uttag under hyllan till höger är nog olämplig vid närmare eftertanke. Andra sidan på väggen är verkstan och en helt annan elcentral. Inget bra att klamra upp en kabel på den väggen. Inne i badrummet vill jag inte ha kablen heller.

Annars är det Bo´s tankebana.
Använder man duchen på normalt sätt så väter man inte skåpet eller insidan på skåpet, men det är regelvidrigt.
Ett snyggt IP44 uttag med gummigenomföring är trots allt inte fel i miljön heller.

Om man nu skarvar och förmånstolkar reglerna lite.. Så är väl IP44 bättre än att sätta något annat "finare".

Ett uttag typ detta är ju rätt snyggt trots allt. Kanske placerat på högersidan av skåpet.
http://elbutik.se/product.html/vagguttag-16a?category_id=430

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.