F
Fjelie 17: Är väl knappast dosorna som knäcker ens ekonomi. Dock kanske det är behovet av att snabbt få fram dem som styr.
7 svar · 2,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Om vi nu pratar om ett vanligt mätarskåp så finns det inga plomberingar för att öppna det. Det krävs heller ingen behörighet för att öppna det och exempelvis läsa av elmätaren, byta huvudsäkringar eller manövrera huvudbrytaren. Däremot är anslutningarna till elmätaren normalt plomberade för att försvåra "olovlig kraftavledning" (ja det heter så om man snor ström).
14 svar · 8,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag och min elektriker klamrade inte slangarna där dom klämdes fast mellan glespanelen i taket och isoleringen i bjälklaget. Men där slangen inte "sitter fast" naturligt, t.ex. längs med glespanel och lodrätt i väggar så klamras den med max 50-60cm mellanrum. Böjar görs ganska vida, helst minst en radie på 10cm. Och så sätter man fast slangen ganska bra i början och slutet
4 svar · 1,4k läst
M
Mell: Problemet löst, eller det var inget problem. Som det tipsade om så var det bara att lampan lyser av den inducerade spänningen.
6 svar · 8,5k läst
V
viddeman: Tack för hjälpen! Det löste sig med en ROT-dosa.
7 svar · 17,2k läst
·
F
f91jsw: Frågan är alltså om du kan köra elementet och allt annat i rummet på samma säkring? Det går säkert. Tänk dock på att en dammsugare kan dra upp mot 2000W. En 10A-säkring klarar nominellt 2300W och om du ska dammsuga samtidigt som elementet är på + plus belysning och lite annat kan du lätt komma upp i en bra bit över 3000W. Eftersom säkringen tål överström under kortare tid
7 svar · 2,6k läst
J
JOW: Man borde kunna sätta en lämplig diod i serie med fas eller n (spelar ingen roll vilket) till motorvärmaren, då halveras effekten på den. Och låta kupefläkten gå på full spänning...
21 svar · 2,5k läst
W
Wickstroem01: Helt ärligt - om du måste fråga här så anlita en elektriker! El ska man INTE leka med. Faktiskt den ENDA hantverksgrupp i ett normalt husbygge där det finns ett lagstadgat förbud om egenarbeten. För din egen säkerhet, och för din försäkrings giltighet - ta in en elektriker
5 svar · 1,3k läst
·
PNO
PNO: Det har förekommit att vissa typer av ubåtar har för liten skruv i förhållande till diametern på hålet (inte skruvhålet alltså, utan det man stoppar kablarna i). Risken finns då att en kabel smiter förbi skruven och inte dras fast ordentligt, utan blir liggande på sidan om skruven. Jag har sett minst en notis hos elsäkerhetsverket om saluförbud på sådana U-båtar. Kanske är det
17 svar · 4,0k läst
E
elmont: [h=2]Du får leta bättre E 1422449 är 28mm, sedan finns det även teleskopringar som är ännu högre.[/h]
2 svar · 2,7k läst
P
petersv: Jolly Pro gick ok att för elektrikern att ansluta EKK 3g1.5 i. Dragavlasningen var ok och det fanns ganska precis plats i. Trevligt var att den hade dragavlastning för både grov och platt kabel på både priimär och sekundärsidan, allt efter behov. Jag blev inte på det klara med om du ville använda nexa som dos-dimmer. Med ett radiosystem som stödjer "doorbell"-funktion (utgång på
4 svar · 5,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Om det är KNX kan det ju finnas en aktor till badrumsskåpet som inte är konfigurerad, eller så elektrikern lagt både brun och svart till fas, med avsikt att koppla in en vanlig strömställare senare.
1 svar · 993 läst
Taxen
Taxen: Nu äntligen har jag fått min strömbrytare.Det är en originalknapp så det blir enkelt att montera. Priset blev 159kr. 112kr+frakt(15kr) och moms 31,75kr. Kunde säkert hitta nåt billigare,men nu vet jag att det passar direkt.
7 svar · 1,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Avskräckande exempel... :)
5 svar · 1,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Och det skall påpekas att det är inget fel på en gammal central med gängsäkringar (diazed). Det går enkelt att installera en jfb i en kappsling vid sidan av som täcker hela centralen. Skall man sektionera så kan det bli knivigare, då blir det snabbt enklare att byta hela centralen, men sektioneringsivern är ofta överdriven (särskilt de som envisas med kyl/frys på egen, helt
8 svar · 3,4k läst
A
axxa: Problem solved! Elektrikern hade varit lite väl givmild med trådar, men efter en hel del tänkande, trådryckande och testande funkar nu det hela... Brun tråd (fas) vid dimmern och blå tråd (nolla) vid trappbrytaren skulle väck. Tack för lite funderarhjälp!
5 svar · 5,5k läst
S
Slugge: Lite dubbla budskap från tillverkaren, man har en N-märkt plint men ändå ska neutralledare gå vid sidan om.. Men bägge lösningarna låter väl inte helt fel annars.
9 svar · 2,4k läst
ullberg
ullberg: det är inte KNX men i stort samma syfte. Carlo Gavazzi heter tillverkaren och det är såvitt jag förstår proprietärt, typ som IHC, så har du börjat med detta är du fast vid den leverantören. Jag skulle hellre valt KNX, lite dyrare men större utbud på produkter (inkl. visualiseringar), eller kanske Z-Wave som torde bli billigare.
3 svar · 1,2k läst
P
Paddy: [citat] Är väldigt skeptisk till trådlösa saker i allmänhet men nu skulle vi behöva tända och släcka lite myslampor i olika rum efter solnedgången och då passar din lösning perfekt. Frågan är bara hur länge batteriet räcker i skymningsreläet? Finns det någon möjlighet att ansluta den till en transformator tror du? Har redan två nätanslutna skymningsrelän på fasaden så det
13 svar · 7,1k läst
F
f91jsw: Har diverse skymningsrelän och timers som fungerar sådär och dessutom har rätt begränsad funktionalitet. Funderar på att byta ut alltihop mot en Tellstick Net och några Nexa-reläer så kan man styra det hur man vill. För en billigare peng än ett enda tidur får man väldigt mycket mer funktion.
3 svar · 2,2k läst
Z
ZeroX66: Japp, fick lite olika alternativ nu :) Tack!
33 svar · 2,3k läst
V
villafors: Är det någon som har erfarenhet av Velbus belysningsstyrning?
0 svar · 929 läst
E
elmont: Styrda "trådar" brukar man ge en annan färg än brun dvs tändtrådsfärg.
1 svar · 804 läst
GK100
GK100: Något sånt finns säkert inte Demmpa. Dubbel anslutning i proppen blir nog bäst om TS inte vill montera fast lamputtag med dubbla brunnar.
9 svar · 4,6k läst
anders07
anders07: Som sagt, jag har inte lyckas lista ut varför den betedde sig som den gjorde, eller om det bara var tillfällighet att säkringarna i C2 utlöste JFB... Jag tänker inte lägga tillbaka Malmberg brytaren bara för att få reda på det heller (även om det är frestande)... Hittade denna som är intressant medan jag försökte hitta lösningen:
29 svar · 7,7k läst
·
F
-=fullmoon=-: Det är dessutom olagligt att gå från TN-S till TN-C system så som han har gjort. Farligt som sagt. Kan bli en del vagabonderade strömmar med.
6 svar · 4,4k läst
Matti_75
Matti_75: Det är alldeles för mycket teori i dagens skola. Det går inte att läsa sig till hur man bygger. Visst måste man läsa sig till vissa saker, men det ärgenom att göra det man lär sig. Därför är praktiken viktigast.
10 svar · 7,9k läst
S
Sotarsyster: pelpet och KnockOnWood: Det kanske handlar om en prototyp som såldes till extrapris till den som lät installera detta strömbrytarreglage? Håller med om att lägesinställningarna verkar fantasilösa eller snarare ogenomtänkta.
33 svar · 5,6k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Good point. Ska omedelbart gå och skrota ett par som jag har liggandes. Ärvda prylar från 50- och 60-talet.
11 svar · 2,8k läst
·
GK100
GK100: Du ska knäcka den vid listen men kontrollerat. Klipp av 10-15cm från där du vill få uppskalningen, rispa lite lätt med kniv runtom där du kommer åt och knäck lite försiktigt där, ta en avbitare och vrid upp falsningen från klippänden och mot ritsen. Var bara lite försiktig så blir det bra och kabelns ledare och isolering är som sagt i nyskick efter 50+ år.
7 svar · 7,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.