1 275 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ny matning i metallrör, skyddsutjämning?
God kväll på er!
Kan inte särskilt mycket om reglerna kring potentialutjämning/skyddsutjämning och
när/hur detta ska användas. Men iallafall.. Jag hade tänkt dra en ny
EKLK 5G1,5-matning i ett gammalt vattenrör av metall. Denna matning kommer att
avslutas i en dosa för att sedan fördelas ut på diverse belysning/vägguttag.
Eftersom röret är av metall, och dessutom eventuellt i
fysisk kontakt med andra vattenrör (som är i bruk), så känns det som att skyddsutjämning
av detta rör är en god idé. Jag hade tänkt använda en för ändamålet avsedd rörklämma
och sedan dra en jordkabel till denna ifrån kopplingsdosan som matningen slutar i.
Nu till frågan: Är det 2,5mm2 som gäller eller kan jag använda en 1,5mm2-jordtråd eftersom
matningen är 1,5mm2? Har sökt och läst lite här o var, och det verkar som om 2,5mm2 är
kravet men frågan är varför om arean på matande kabel är 1,5mm2?

Kan inte särskilt mycket om reglerna kring potentialutjämning/skyddsutjämning och
när/hur detta ska användas. Men iallafall.. Jag hade tänkt dra en ny
EKLK 5G1,5-matning i ett gammalt vattenrör av metall. Denna matning kommer att
avslutas i en dosa för att sedan fördelas ut på diverse belysning/vägguttag.
Eftersom röret är av metall, och dessutom eventuellt i
fysisk kontakt med andra vattenrör (som är i bruk), så känns det som att skyddsutjämning
av detta rör är en god idé. Jag hade tänkt använda en för ändamålet avsedd rörklämma
och sedan dra en jordkabel till denna ifrån kopplingsdosan som matningen slutar i.
Nu till frågan: Är det 2,5mm2 som gäller eller kan jag använda en 1,5mm2-jordtråd eftersom
matningen är 1,5mm2? Har sökt och läst lite här o var, och det verkar som om 2,5mm2 är
kravet men frågan är varför om arean på matande kabel är 1,5mm2?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Du behöver inte skyddsutjämna detta rör pga kabeln. Dess dubbelisolering och dess skyddsjordade aluminiummantel räcker gott o väl. Du vågar väl bita lite lätt i en lampsladd
. Givetvis bör inte kabeln skava mot kanter etc.
Men om nu rören redan har kontakt med jord så kan det finnas skäl att skyddsutjämna dem. Det ska i så fall göras där röret kommer in i huset, nära centralen och tillsammans med alla andra ev rör och ledningar som kommer in i huset. Är inte allt detta uppfyllt ska du låta bli att skyddsutjämna, det är allt eller inget som normalt gäller. Det görs i så fall med 6 mm² RK.
Även kompletterande skyddsutjämning kan komma ifråga om det handlar om ett badrum, men det är en annan sak. Det behövs alltså ett annat skäl till skyddsutjämning än denna kabel.
Men om nu rören redan har kontakt med jord så kan det finnas skäl att skyddsutjämna dem. Det ska i så fall göras där röret kommer in i huset, nära centralen och tillsammans med alla andra ev rör och ledningar som kommer in i huset. Är inte allt detta uppfyllt ska du låta bli att skyddsutjämna, det är allt eller inget som normalt gäller. Det görs i så fall med 6 mm² RK.
Även kompletterande skyddsutjämning kan komma ifråga om det handlar om ett badrum, men det är en annan sak. Det behövs alltså ett annat skäl till skyddsutjämning än denna kabel.
Okej, där ser man! Trodde att det var mer regel än undantag att skyddsutjämna i sådana här fall, men det du säger låter logiskt
Röret i fråga kan eventuellt ha kontakt med jord via andra vattenrör i bruk som går parallellt med nämnda rör och ut till diverse radiatorer i huset. Att skyddsutjämna alla vattenrör i hela systemet vore givetvis bra men det blir en väldans massa mer jobb, så kan jag slippa det utan att tumma på personsäkerheten så är jag nöjd 
Klicka här för att svara