Pratade just med farsgubben och han har fått ett skumt elfel. Det hela började med att hans mobil slutade fungera hemma men helt klockrent över allt annars.
Igår däremot slog jordfelsbrytaren ut och innan dess pajade teven nere och digitalboxen uppe. Dessutom klappade centraldammsugare ihop och den gick tydligen inte att laga.
Elektrikern har nu varit där och kopplat förbi jordfelsbrytaren. Själv tycker jag att det känns olustigt. Kan det börja brinna tom? Vad kan vara fel?
Igår däremot slog jordfelsbrytaren ut och innan dess pajade teven nere och digitalboxen uppe. Dessutom klappade centraldammsugare ihop och den gick tydligen inte att laga.
Elektrikern har nu varit där och kopplat förbi jordfelsbrytaren. Själv tycker jag att det känns olustigt. Kan det börja brinna tom? Vad kan vara fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Det låter skumt. Iofs så kan man ju tänka sig att felet i TVn eller dammsugaren har givit ett jordefel som löser ut JFB. Att TVn, digitalboxen och dammsugaren lägger av sådär plötsligt kan vara ett sammanträffande, men det kan också betyda att det är avbrott (eller glapp) i PEN ledaren i matningen. Det ger slumpartat 0 - 400V i vägguttagen.
Att mobilen slutar fungera hemma tror jag vi skall bortse ifrån, det låter som ett annat problem.
Att mobilen slutar fungera hemma tror jag vi skall bortse ifrån, det låter som ett annat problem.
Tack. Fast mobilen fungerar klockrent över allt annars. Utom just hemma i huset.
Kan felet sitta i själva jordfelsbrytaren? Dvs kan den gå sönder och det i sin tur gör att man får fel på nollan, eller jorden i övriga huset?
Kan felet sitta i själva jordfelsbrytaren? Dvs kan den gå sönder och det i sin tur gör att man får fel på nollan, eller jorden i övriga huset?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Ingen elektriker kopplar ur JFBn utan mycket goda skäl. Vilken förklaring fick din far? Glappade nollan i den? Hade han ingen ny JFB att sätta dit?eriobe skrev:
En förklaring till mobilfrånfallet kan vara störningar, men dessa ska i så fall vara mycket högfrekventa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Om man nu skall spåna om mobilen, så skulle man ju rent hypotetiskt kunna tänka sig att det finns "jordens glappkontakt" på elen i huset, och att gnistbildningen där stör ut det mesta med radio. Det är dock ett rent hypotetiskt resonemang som knappast är verklighetsförankrat.
Fungerar någon annans mobiler där?
Fungerar någon annans mobiler där?
Visst är det konstigt. Telefonen har full teckning men det går inte att ringa på den. Det har fungerat tidigare. Om han går ut på tomten fungerar det dock utmärkt.
Jag antar att andra telefoner beter sig lika. Ska undersöka det.
De kommer att installera en ny jordfelsbrytare snart. Men en ytterligare sak som är märklig är att värmepumpen också blev påverkad trots att den inte låg över jfb
Jag antar att andra telefoner beter sig lika. Ska undersöka det.
De kommer att installera en ny jordfelsbrytare snart. Men en ytterligare sak som är märklig är att värmepumpen också blev påverkad trots att den inte låg över jfb
Nollfelet behöver nödvändigtvis inte ligga i JFB'n, kan mycket väl vara på inkommande någonstans istället.