4 244 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Eluttag i badrum?
Hej alla
Vi har ett badrum utan el och då menar jag inget uttag för ex rakapparat!
Jag undrar vad det är för regler som gäller i dagsläget, får man ens ha ett uttag på 230V i badrum?? Höjd, kapsling, placering etc.???
Vi skulle behöva ett....
Vi har ett badrum utan el och då menar jag inget uttag för ex rakapparat!
Jag undrar vad det är för regler som gäller i dagsläget, får man ens ha ett uttag på 230V i badrum?? Höjd, kapsling, placering etc.???
Vi skulle behöva ett....
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
I stora drag så gäller att uttaget skall vara placerat minst 120 cm från duschen (räknat från duschmunstycket), och/eller minst 60 cm från ett badkar, eller duschkar.
Det finns inga hårda regler på avstånd från tvättställ, men där skall man tillämpa lite elsäkerhetsförnuft. Dvs inget uttag typ bakom tvättställsblandaren, och liknande.
Och det måste som sagt finnas jordfelsbrytare.
Det finns inga hårda regler på avstånd från tvättställ, men där skall man tillämpa lite elsäkerhetsförnuft. Dvs inget uttag typ bakom tvättställsblandaren, och liknande.
Och det måste som sagt finnas jordfelsbrytare.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Intresseklubben anteckar: "övernojig"jarlh skrev:
Ett 230V uttag kopplat via en jordfelsbrytare är mindre farligt än ett 110V uttag bakom en skyddstransformator.
De tveksammas förening frågar:Asgarvad skrev:
Går det att få en potensialsskillnad mellan Sek.sidan på en skyddstrafo och jord?
Vill minnas (kunskap inhämtad före 1970) att skyddstrafon har metalliskt skillda lindningar.
Klicka här för att svara