Det finns ju även infällda IP 44 uttag både dubbla och enkla. Dom enkla är inte allt för "störande" tex E1843576 och lite mer slimmad E1848078 men det finns flera.

elmont: Men då behövs en dosa istället, finns det "snygga" dosor? Baksidan då, som är helt tät.

Ska du ha infällt bör ju kabel och dosa också vara infällda.

Kapslingsklassen handlar enbart om skyddet av uttaget i sig, inte det som ansluts (ej heller uttaget när det sitter en stickpropp där). IP44 ska inte behövas då den enda funktion det fyller är att du kan slaska med vatten med locket stängt, vilket i och för sig kan vara ett skäl. Det får heller inte i vilket fall placeras i område 1 eller 2.

Jag har ett helt nytt badrum med la ske samma problem. 100cm från duschslang till kanten på skåpet. Uppe på skåpet ligger trafon till spottarna, kabeln ur väggen kommer fram bakom skåpet och skarvarna till trafon är också bakom skåpet. Är detta verkligen ok? Och är det ok att sätta ett uttag inne i skåpet för att kunna ladda eltandborste mm?

Jag har läst på lite vad experterna har svarat tidigare, och kan då bekräfta två saker:
- Måtten är heliga, 120 cm från duschhuvud utan kar eller 60 cm från kanten på ett kar.
- Sträckan mäts "slangvägen" med öppna duschdörrar, dvs runt kanten på badrumsskåpet vilket kanske ge de få extra centimeter som behövs i detta fall.

Detta gäller uttag. Fast installerad belysning är tillåten inom område 1 och 2, men måste inom dessa områden ha kapslingsklassen IPx4.

Som vanligt innebär dock dessa mått inte att det är ofarligt. De skyddar inte mot att man använder hårtorken i duschen etc.

Tack!
Då blir det måttband fram ikväll :)

Måttade förra veckan, och det var 150cm från duschhuvudenas ordinarie plats till uttaget, måttbandsvägen.
OK sofar.

Sen pratade jag med mäklaren, och han rekomenderade mer lyse ovanför spelgen, det sålde bättre än eluttag var hans erfarenhet.
Så nu landar det 12V spottar ovanför speglen istället för eluttaget helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.