2 969 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
kapillärrörstermostat, hjälp!
Hej!
Hände en mindre bra sak innan julhelgen, råkade bränna av vad som tydligen är kapillärrörstermostat i en panna, som förhindrar överhettning. Nu till min fråga, det går väl inte att skarva dessa rör?, vad jag kan förstå.
Men finns det utbytes eller måste man köpa hela styrningen ? Är inte insatt när det kommer till detta, men man lär sig väl något av detta misstag hoppas jag.

Själva styrningen sitter i en panel i en albin panna.
Hände en mindre bra sak innan julhelgen, råkade bränna av vad som tydligen är kapillärrörstermostat i en panna, som förhindrar överhettning. Nu till min fråga, det går väl inte att skarva dessa rör?, vad jag kan förstå.
Men finns det utbytes eller måste man köpa hela styrningen ? Är inte insatt när det kommer till detta, men man lär sig väl något av detta misstag hoppas jag.
Själva styrningen sitter i en panel i en albin panna.
Ja den bör gå att byta, men man måste veta om det är en eller trefas, vilken temperatur den bryter på. Sedan vill man ju helst att den ska vara lika, det står troligen fabrikat och lite uppgifter på överhettningsskydet/termostaten. så det är bara att plocka bort läsa och beställa.
Prova www.kalixpannprodukter.se De har en del reservdelar till Albinpannan som ju inte tillverkas längre. Annars kan du säkert hitta någon annan termostat som funkar. Är det överhettningstermostaten eller driftstermostaten som är kass? Det gamla kapillärröret går inte att laga, då det är fyllt med en gas som expanderar med ökande temperatur.
Klicka här för att svara