Renoveringen fortsätter och jag hittar nya fina lösningar på elen här i huset...

Nu har turen kommit till sovrummen med en anslutande hall utanför. I ett av sovrummen och i hallen är taket sänkt för att få in spot-lights samt att det går en ventilationskanal i undertaket.

Taket är betongbjälklag och sänkningen är gjord med en 45x45 regel och enkelgips.

När jag började dra ner gipsen hittade jag lösa EKK kablar som ligger löst ovanpå gipsskivorna i taket. Dessa EKK går fram till takdosan där gamla lampkontakten suttit. Takdosan har nu inget lock och EKK kablarna går fram till dosan och är inkopplade i dosan. EKK kablarna kommer alltså inte in i dosan genom någon kabelgenomföring utan genom "locket".
Att blanda FK och EKK känns ju inte heller optimalt då övrigt i dosan är FK. Att dra om med infällda rör och FK är tyvärr inget alternativ...

Lösa EKK i mellantaket är ju i sig inte något fel (om än inte så "snyggt" kanske) men anslutningen till dosan känns ju inte bra. Hur kan jag lösa det?
Kablarna går till trafon för spot-lights och matning i ett annat rum.

Förslag?

Mvh,
Anders

Jag är inget stort fan av lös EKK i väggarna men ser det då och då. Enligt reglerna ska den vara dragavlastad och det lättaste för dig borde vara att sätta ett doslock med dragavlastad kabelutgång om det ryms ovanför undertaket.

Sådan doslock har jag aldrig sett men jag får söka lite... Funderar då om det är "godkänt" att borra hål i ett vanligt doslock och dra buntband runt EKK'n?
Det är ju en spalt på 45 mm mellan dosa och gipsskivorna så jag har rum att pilla lite...

men skarven blir då dold, vilket den inte får vara, om man inte sätter ett lock till i gipset..

Jag är ju bara en praktisk amatör så jag skulle sätta 2-3 rediga skruvade klammer i betongen som dragavlastning. Skarva EK mot FK är ju inget ovanligt, är man det minsta tveksam så använd WAGO 222 så skiljer man EK från FK. en förhöjningring (blir 58 mm puhh) och locket utanpå gipset.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.