Hej, blir lite mörkrädd just nu, jag har 8 doshål borrade i mina väggar (färdiga väggar, dvs tapetserade osv) med flexslangar som kommer ut. Nu var jag och köpte dosor till dessa men dosorna var ca 0,5cm för små.... finns det olika dimensioner på dessa dosor eller har jag använt en för stor dosborr? någon får gärna svara så man kan somna i lugn och ro ikväll och veta om det endast är nya dosor som behövs och inte nya väggar :)
Jag vet inte exakt vilken storlek det var på dosborren iom att det är i stugan men jag frågade innan jag lånade den och fick till svar att det skulle vara rätt.

Det är altså "kopplingsdosor" jag har testat inte själva vägguttagen som ska dit sen.

Kan tillägga att när jag läser om dosan nu så står det "Håltagning 68mm" då kan jag väl uppskatta att mina borrade hål är kanske 75mm... eller i närheten iaf.

Lite vingelutymme ska det vara, doslocken täcker detta. Men hur ska du få dit dosorna om väggen redan sitter där? Går du in bakifrån?

Edit, är det rotdosor du ska stoppa i och använda som kopplingsdosa?

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Lite vingelutymme ska det vara, doslocken täcker detta. Men hur ska du få dit dosorna om väggen redan sitter där? Går du in bakifrån?
Dom går att skruva fast från utsidan, ja tror dom hette kompletteringsdosa, de var lite väl stort "vingelutrymme" känns det som. Men i västa fall får man väl fylla mellanrummet med pl400 :)

Lite nyfiken bara, är det en befintlig vägg som du har trätt i slang i efterhand?

Sök på ROT dosa i forumet så får du tips.

Till ROT dosorna ska man använda en speciell dosfräs som har lite mindre diameter.

Det finns olika sorters senildosor. De jag brukar använda fungerar bra i 75-hål även om lite mindre hål är att föredra. Se om du inte kan byta ut dina dosor till en större sort.

Finns ROT dosor med större krage än andra. Jag tror tex Biltemas har mindre krage än andra (Svenskare) fabrikat.

Det finns några multidosor som ska ha T75 hål. Tex E1426127 men dom är tyvärr nästan dubbelt så dyra som E1426154 som ska ha en annan dosfräs.
[h=2][/h]

5 dosor är det och priset spelar ingen roll

snaggletooth skrev:
Lite nyfiken bara, är det en befintlig vägg som du har trätt i slang i efterhand?
Ja det stämmer bra

corre skrev:
Är det bara en så spelar det inte så stor roll iofs.
Säljs på jula under RUTAB varumärket.
[länk]
Den där såg ju klockren ut, verkar även vara rätt storlek. Ja får åka och byta mina imorgon då :)

Rot-dosorna från Jem & Fix går också bra i 70 hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.