Suhagg
Suhagg: [citat] Tack. Vet att de finns vissa som är utan nolla.
7 svar · 3,2k läst
·
O
Odjuret: [citat] SEn har vi anslut och Cotech.... en elektrikers (mar)dröm f´låt kunde inte hålla mig... :D
23 svar · 5,8k läst
hek
hek: Köpte precis 2 st sådana här (en till garaget också...) http://www.tme.eu/se/details/dr-15-12/nataggregat-for-din-skena/mean-well/# 80 spänn styck + frakt är helt ok tycker jag.
4 svar · 824 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Det är väldigt bra med ändhylsor, men endast på RK. Skall ej användas på FK! //Patrik
21 svar · 14,1k läst
·
E
elmont: Se bara till att dosornas underkant flyter jämt med det färdiga taket, och jag tror det är ett klokt beslut att satsa på "riktiga" dosor. Det brukar ibland kunna vara lite problem med "billigdosor" bla har det gängade röret som man skruvar fast locket i, har hos några billigdosor en tendens att lossna så att dom snurrar när man ska dra i dosskruven eller lossnat helt.
3 svar · 1,9k läst
E
eluffe: Det dör ser ut som en äldre modell av Strömfors brytare, monterade en del sådana på 80 talet. Tveksamt om du kan få tag i några sådana i dag.
4 svar · 1,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Det är inget ord jag brukar slänga mig med så ofta, men jag står nog på elmonts sida. Backspänning. //Patrik
7 svar · 2,1k läst
prototypen
prototypen: Troligen 1/4" UNC Protte
1 svar · 6,0k läst
T
Tornhill 2: [citat] För ganska många år sedan jobbade jag i Radio & TV butik över sommaren. Vi sålde bla bläckstråleskrivare av det kända (obs, ironi) märket Olivetti. När vi fick hem en pall av dessa fick vi stå och öppna alla lådorna, för att plocka ut paralellkabeln. Dessutom stoppade vi i en ny version av "inehållsförteckningen", enligt vilken det inte skulle ingå kabel. Skrivarna var
49 svar · 11,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vi har haft flera exempel på fall där elektronik går sönder vid plötsligt spänningsbortfall eller störningar på nätet. Några teorier: När en säkring bryter vid hög last som kortslutning blir det alltid en ljusbåge, större eller mindre, som orsakar kraftiga högfrekventa störningar. EMC-filter i apparater kan reagera på detta, och ev lösa ut en intern säkring. Likaså kan kanske
6 svar · 1,2k läst
P
pinnladan: En trevlig serie med kopplingsplintar som jag tror kan passa dig: http://www.alarmbutiken.com/eshop/category79/category96/article414.aspx
4 svar · 1,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: SG Chef finns från 1-4 spottar och både halogen och LED. En sådan skulle jag använda för att den kan klamra en kabel till och ansluta på plint. Ingen sladd i fast längd (som alltid är för kort eller för lång) som man får trycka i armaturen och är ful, likt IKEA-bänkarmaturer. Sedan skulle jag klamra en kabel från den till uttaget och försöka borra in mig i dosan för uttaget så
2 svar · 1,5k läst
·
F
FSandstrom: Nu har jag i alla fall haft en "annan" elektriker här i en timme och han kunde inte se att något var fel. Kollade passkontakten, kortslutning, att alla sladdar/skrivar satt fast ordentligt, tog loss sladdarna från proppskåpet samt plint och satte fast allt igen. Nu är dock proppen ytterliggare lite kallare, i princip sval så kanske det var något skräp nånstans i alla fall? Sort tack igen
16 svar · 15,9k läst
prototypen
prototypen: Med lite yttre byglande så går det att göra en kors av en dubbel trapp om det går byta vippa. Protte
26 svar · 10,3k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Öhh.. PEN-ledaren delas upp till PE resp. N redan i centralen. Fusknolla eller fuskjord på utgående grupper är absolut förbjudet.
7 svar · 37,7k läst
F
Fjelie 17: Om du ska göra något i detta rummet med elen så uppdatera så att du får in ett bra system med jordfelsbrytare. Det kostar inte speciellt mycket och elektrikern kan sätta det så att det enbart är i detta rummet. Tror vårt gick på 3500 för värmegolv med termostat, lampor vid spegeln, en taklampa samt ett tvättmaskinsuttag. Allt kopplat över en ny säkringbox med jordfelsbrytare. (Var
5 svar · 3,5k läst
I
ikeo: hmm kjell har ju det fast precis tvärtom http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lamptillbehor/sockeladapter och den här firman verkar ha det du letar efter http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Belysning/LED-lampor/Oevrigt/Lampsockel-adapter-E27-till-GU10.htm
1 svar · 3,0k läst
ekblom
ekblom: Har beställt där ifrån ett par gånger, produkterna kommer alltid fram, dock så är det som abbe_ säger, kvalitén varierar. :)
3 svar · 1,3k läst
Flöjten5
Flöjten5: Tack, det var ett mycket bra förslag! Ska ta det med elektrikern som kommer i morgon! :) Sent from my HTC Desire S using Byggahus
11 svar · 9,8k läst
bax
bax: [citat] Håller med.
4 svar · 1,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det tänjer lite på begreppet potentialfritt bara... Det gäller att sändaren befinner sig i en sant potentialfri miljö som dosan förhoppningsvis erbjuder. Men hur går t.ex batteribyte till? Man bör nog bryta strömmen då.
18 svar · 3,4k läst
·
GK100
GK100: Säkert inget problem att göra det, men kanske bra att bara förbikoppla timern tidsbegränsat via fjärr så att när impulsen löpt ut ska man vara på plats och aktivera ordinarie timer. Finns ju lite brandrisker osv men det kan du säkert bättre bedöma själv.
4 svar · 2,0k läst
LGG-01
LGG-01: [citat] Har alltid betraktat detta som en yrkeshemlighet. EKK vad jag vet inga begränsningar i övrigt lika EKRK TS's problem är 8 cm långt/djupt hål.
14 svar · 1,5k läst
LGG-01
LGG-01: [citat] Hämtat från Wikipedian: Ämnets fysiska egenskaper Aggregationstillstånd fast Smältpunkt 1357,6 K (1084,4 °C) Kokpunkt 2840 K (2567 °C)
5 svar · 2,7k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ja, det är lite väl många anslutningar på den gamla för att vara en kron, den svarta tråden byglar nog ihop ingående fas på de två separata trappkopplarna. Dessutom är det inte bra att dom har satt tre trådar på en anslutning.
3 svar · 1,4k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Skarva i en central är definitivt tillåtet. Och att använda den som kopplingspunkt för tändtrådar o.s.v. är väl mer regel än undantag när man ska ha en massa automatikfunktioner, men du menar nog gängsäkringscentraler allmänt, där finns ju inget utrymme för sådant, och de är därmed direkt olämpliga för det
4 svar · 3,8k läst
S
Slugge: Näe men alltså är det bara ett uttag som det går 2 trådar till och man vet säkert att en är fas och en nolla kan man nog känna sig rätt säker med nijamndeds metod tycker jag. Vet man inte vad man rotar i måste man göra en ordentlig utredning.
17 svar · 9,8k läst
·
LGG-01
LGG-01: [citat] Jag skall (kanske) inte räkna mig till dom "på den tiden" började 1960, minns vad en garvad elektriker så till mig när jag var ung och grön. "Lär dig yrket först, sedan kan du börja fuska" Ord och inga visor, i dag behöver man inte ens vara elektriker för att fuska med el-jobbet.:mad: :mad:
7 svar · 3,5k läst
P
Anonymiserad 134940: Nu så! Det blev LED ändå! var av en slump på ikeas ljusavdelning och såg deras led lampor. Fanns en hel del färger osv (massa skit jag inte alls är intresserad av). Hittade dock någon basic variant för 199kr! (utan ljusreglering osv osv osv). http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/ Som ni ser på den bild ikea illusterar i artikeln så såg det inte alls lockande ut men i
10 svar · 6,6k läst
·
F
-=fullmoon=-: ca 23 som rukar jag sätta uttag på. Beror lite på om golvet finns eller höjs och hur övriga uttag sitter . Alla mått är givetvis CC.
9 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.