Hej!

Hur mycket el går åt vid ett nybygge som påbörjas med plattan nu i januari i Stockholmstrakten och resten av byggtiden. Vi bygger prefab med vägg- och tak-element som levereras färdiga. Jag behöver uppgiften för att kunna förhandla elpriser.

Tack och Gott Nytt År!

Är det material du menar?

Till mitt eget nybygge (230m2 boyta + 100m2 garage) så har jag köpt installationsmaterial för ca 50.000:-
Jag har då handlat material och komponenter med bra kvalitet, ofta sådant som rekommenderats av proffsen på detta forum.

Det är nog kWh som avses.

Hon menar elförbrukning...

//Patrik

Du kan nog räkna med runt 150-200kwh om dagen.
9kwh fläkt, 24h om dygnet tills plattan och väggarna håller 20grader.

yes jag menar kWh . 150-200 kvh 150*22*5=16500 kwh alltså. ok tack!

Tror ni har jag möjlighet att förhandla priset hos leverantörerna eftersom det blir rätt mycket el som vi kommer köpa

Det skulle förvåna mig kraftigt ifall du lyckas förhandla ner elpriset

Hej!

hur tänker du nu? Skåpet monterat o klart innan huset. Entreprenören har beställt el till elskåp som kopplas in i nästa vecka på 25 A, ev sänker vi den framöver. När huset är klart kommer elen kopplas om till huset av fortum, som i vårt fall äger nätledningarna. Det kostar (självklart) också extra.

corre skrev:
Runt 100k kwh kan du nog börja förhandla med elbolagen.
Du ska väl dessutom ha byggström? Den brukar vara dyrare än vanlig ström, så du kanske kan förhandla där.
Alt om du lyckas få skåpet monterat och färdiganmält innn huset är klart, så kan du köpa el via elsking tex.
[länk]

Glömde säga att vi får välja vilken leverantör vi vill för själva elen. Det vi har att förhandla med måste ju vara säkringen och den beräknade mängd el vi kommer ha kommande år.

Läs länken jag skickade med, den förklarar lite mer.
Grovt sett så är anslutningspriset och amperepriser dyrare på byggel.

Har ni ett byggströmsavtal så får ni ett betydligt högre energipris - det är bra om det går att undvika. Att ni har en provisorisk inkoppling först behöver inte betyda att ni har ett byggströmsavtal - iallafall inte med Fortum.

Jag pratade med Fortum innan jul och de sa att vi ska teckna valfri elleverantör själva. det enda som vi inte kan välja är de 25 A som el-killen har sagt att vi måste ha.

När kan man använda 16 A. Vi kommer ha ett stort hus med bergvärme och extra vatten-tank. behövs då 25A för säkerhets skull?

Vi har 20A med samma förutsättningar som du (fast i Västra Götaland). Tror en större bergvärmepump kräver större huvudsäkring.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.