7 835 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Sätta eluttag vid brytare i badrum
Finns det några problem med följande förfarande i en lägenhet där eluttag saknas i badrummet, men en infälld strömbrytare finns?
1) Verifiera att lägenheten har jordfelsbrytare och att strömbrytaren i badrummet sitter utanför våtzonen (>120 cm från duschhuvud, >60cm från badkarskant). Verifiera att fas, nolla och jord faktiskt finns framdraget till strömbrytaren (inte bara fas och tändtråd).
2) Sätta befintlig brytare samt två envägs IP44-uttag i en förhöjningsram.
3) Köra belysning, tvättmaskin, tandborstladdare, hårtork, rakapparat etc på samma säkring, och försöka undvika att köra hårtork och tvättmaskin samtidigt.
1) Verifiera att lägenheten har jordfelsbrytare och att strömbrytaren i badrummet sitter utanför våtzonen (>120 cm från duschhuvud, >60cm från badkarskant). Verifiera att fas, nolla och jord faktiskt finns framdraget till strömbrytaren (inte bara fas och tändtråd).
2) Sätta befintlig brytare samt två envägs IP44-uttag i en förhöjningsram.
3) Köra belysning, tvättmaskin, tandborstladdare, hårtork, rakapparat etc på samma säkring, och försöka undvika att köra hårtork och tvättmaskin samtidigt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Om vi tar de i ordning.
1) Nej, det är rätt. Fast typiskt så är inte varken nolla eller jord dragen, så det blir att lägga till. Glöm inte jordfelsbrytare!
2) Japp, fast då får det bli hög ram. Med "mellanhög" ram så får du plats med ett uttag samt brytare (uttaget behöver det extra djupet som dosan ger och brytaren får sitta över, så den kommer högre upp). Så har jag gjort i mitt eget badrum, ett uttag alltså, och bortsett från att man får leva med placeringen så funkar det alldeles utmärkt.
3) Belysning, tandborste och rakapparat kan man i stort bortse ifrån belastningsmässigt, men hårtork och TM är ju som sagt lurigare. Om det går att få resten av familjen att inse det så kommer det att funka. Det kommer antagligen att funka på en 10A säkring ändå, eftersom det bara är när TM värmer vattnet som effektuttaget är max. Under resten av cykeln så är uttaget betydligt mer modest.
Uttag med lock är bara ivägen och blöta händer spelar ingen roll. Skulle bara vara ett problem om du har fasen på jordstiften, och har du det så har du andra problem...
1) Nej, det är rätt. Fast typiskt så är inte varken nolla eller jord dragen, så det blir att lägga till. Glöm inte jordfelsbrytare!
2) Japp, fast då får det bli hög ram. Med "mellanhög" ram så får du plats med ett uttag samt brytare (uttaget behöver det extra djupet som dosan ger och brytaren får sitta över, så den kommer högre upp). Så har jag gjort i mitt eget badrum, ett uttag alltså, och bortsett från att man får leva med placeringen så funkar det alldeles utmärkt.
3) Belysning, tandborste och rakapparat kan man i stort bortse ifrån belastningsmässigt, men hårtork och TM är ju som sagt lurigare. Om det går att få resten av familjen att inse det så kommer det att funka. Det kommer antagligen att funka på en 10A säkring ändå, eftersom det bara är när TM värmer vattnet som effektuttaget är max. Under resten av cykeln så är uttaget betydligt mer modest.
Uttag med lock är bara ivägen och blöta händer spelar ingen roll. Skulle bara vara ett problem om du har fasen på jordstiften, och har du det så har du andra problem...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Instämmer. Om det krävs ett IP44-uttag där pga väta så tycker jag inte att det ska finnas ett uttag där överhuvudtaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag skulle vilja förstärka "Verifiera att lägenheten har jordfelsbrytare". Det gäller att kontrollera att jorfelsbrytaren faktisk täcker även badrummet. Det finns risk att någon satt dit en jorfelsbrytare vid centralen som bara skyddar en enstaka grupp, ett värmegolv eller kanske ett uttag på balkongen.
Om man då nöjer sig med att se att det finns jfb, så kan det bli farligt.
En väldigt enkel koll är att lösa ut jfb, och kontrollera att det blev strömlöst i badrummet.
Om man då nöjer sig med att se att det finns jfb, så kan det bli farligt.
En väldigt enkel koll är att lösa ut jfb, och kontrollera att det blev strömlöst i badrummet.
http://www.eldirekt.se/uttag/trend/trend-uttag-3-vags-eur
Ett sådant här samt en kron i en 18mm förhöjningsram.
Ena tändtråden till lyset den andra till vägguttaget så man slipper dra ut sladdarna från tandborstarna när de är fulladdade.
Direkfas tror jag du har framdraget.
Ett sådant här samt en kron i en 18mm förhöjningsram.
Ena tändtråden till lyset den andra till vägguttaget så man slipper dra ut sladdarna från tandborstarna när de är fulladdade.
Direkfas tror jag du har framdraget.
Tack för svaren. Hela idén är att göra en budgetlösning och fixa ett tvättmaskinsuttag i badrummet, men det förutsätter ju att det faktiskt finns framdragen jord och nolla, vilket det troligen inte gör (har inte kollat, det är inte min lägenhet). Finns dessa inte framdraget är det nog lika bra att lämna billighetslösningarna och dra fram uttag för TM och TT på separata säkringar.
Luckyman, vad är tanken med europakontakterna? Dessa förutsätter väl en nolla också? Och måste inte uttag i badrum vara jordade även om de ligger i zon 2?
Luckyman, vad är tanken med europakontakterna? Dessa förutsätter väl en nolla också? Och måste inte uttag i badrum vara jordade även om de ligger i zon 2?
Tvättmaskinen kräver jordat uttag, samt att smala eurokontakterna är godkända för max 2,5 A (575W). TM drar 9 -10 A vid uppvärming (2000 -2300 W)pelpet skrev:Tack för svaren. Hela idén är att göra en budgetlösning och fixa ett tvättmaskinsuttag i badrummet, men det förutsätter ju att det faktiskt finns framdragen jord och nolla, vilket det troligen inte gör (har inte kollat, det är inte min lägenhet). Finns dessa inte framdraget är det nog lika bra att lämna billighetslösningarna och dra fram uttag för TM och TT på separata säkringar.
Luckyman, vad är tanken med europakontakterna? Dessa förutsätter väl en nolla också? Och måste inte uttag i badrum vara jordade även om de ligger i zon 2?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det behöver inte vara så betungande att dra fram nolla och jord. Trådarna till brytaren kommer troligen från en kopplingsdosa ganska nära. Ofta sitter den rakt ovanför brytaren fast på andra sidan väggen, när det gäller badrum. tändtråden från brytaren går ju till lampan, men till lampan går det även nolla, och med största sannolikhet jord. Detta utgår därför från en kopplingsdosa så troligen finns jord och nolla i en dosa ca. en meter ovanför brytaren.
Klicka här för att svara
