Jag behöver lite hjälp med en rätt simpel grej men som kanske kan bli till ett problem. I servicebilen så har jag en liten kompressor och lite annat 220 utrustning monterad mer eller mindre permanent. Jag har en ide om att sätt upp en garagevinda för elkabel i skåpet på bilen för att slippa lösa skarvkablar. Problemet är ju då att intag respektive uttag behöver byta plats på vindan. Går det att göra så att det är OK? Typ en sån här är det jag har i tankarna: http://www.jula.se/kabelupprullare-15-m-ip42-404012

Du vill alltså kunna mata bilen med 230 V genom att dra ut en hane medan kompressorn sitter ipluggad?
Om det där sista kravet inte är så viktigt finns det ju färdiga kabelvindor.

images

Annars ser jag väl inga hinder för att byta plats på hona och hane i en sådan här:

images
Dessa kostar dock en väldig massa pengar jämfört med den förra.

Jo jag har ju en sån där som du visar i den övre bilden. Och jag vill slippa vevandet. Men det låter ok att det går att skifta hane/ hona på en vinda av den undre typen. Tanken är att ha kompressor, laddare till batterier och lite sånt inpluggat hela tiden och en vinda monterad bak i skåpet, Det är väl mest av bekvämlighetskäl.

Ja det är Julas 15 meters vinda jag tänker på. Har två i verkstan redan så de är provade.

inga som helst problem om matningen kommer från andra hållet.

Jag har Julas modell (fast köpt på Biltema) i bilen och det fungerar hur bra som helst så länge det inte är så kallt. -10 går bra men sen orkar inte fjädern dra in den rätt så plastiga kabeln.

Kanon. Tack för hjälpen. Då blir det ett inköp och montage i firmabilen. Gott nytt år på er.

Kanske uppenbart, men tänk på att inte ha kompressorn eller likande tunga förbrukare igång samtidigt om du drar i kablen (inkopplad). Det stressar svirvlen och kopparbanorna. I värsta fall i billigare kan det bli avbrott på visa positioner eller i hela slingan.

Det gäller iofs oavsett riktingen :)

Och att med mycket kabel på rullen och hög belastning så kan det bli varmt, får ju bara hoppas att kompressorn inte går hela tiden.

Protte

Nä man måste tänka på att rulla ut hela kabeln. Men det ska sitta en termosäkring i rullen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.