Min svägerska har spetsat in sig på att ha en belysningsskena i köket. Det är ett långsmalt kök, 2x4 m golvyta ungefär. Hon vill ha tre separata tändningar, en för en handfull spottar, en för köksbordslampan, och en för flodljus (eller "städbelysning").

Innan hon nu ringer dit elektriker, så undrade hon om jag kunde kolla ungefär vad det skulle kosta. Jag tror nämligen att det ligger utanför deras budget... :confused: Jag har kollat lite på onlinebutikerna, och en trefasskena verkar ligga på en tusenlapp för fyra meter, spottarna på en femhundring styck, och andra armaturer för mellan en och två tusenlappar. Sen lite monteringsmateriel och arbetstid på det.

Jag tänkte säga att materialet skulle kosta ungefär 5.000:-, och sedan tar det kanske fyra timmars arbete att montera upp, så 7.000:- ungefär får hon räkna med efter ROT. Låter det som rimliga gissningssiffror att ge dem?

En skena för en tusenlapp är väl ungefär, spottar från ca 500:- till 5-6000:- det finns oändligt många olika, anslutningsdtealjer några hundringar, arbetets och restid samt framtagning av matr.minst 6 timmar a 600:- inkl moms.
(Dra om tråd och byta brytare måste också göras).
Så jag tror att din "kalkyl" ligger lite åt glädjekalkyl hållet

Tackar för översikten! Jag ger dem siffran 10.000:- som gissning för en enkel installation, och noterar att skall de ha de allra snyggaste och häftigaste armaturerna så kan det lätt bli 30.000:- eller mer. Det är bättre att ta i lite för häftigt än att de upptäcker att det kommer att bli mycket dyrare än vi gissat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.