Jag behöver hjälp...

Vi köpte nyligen en ny fastighet, och bestämde oss för att tillbringa nyår här. Idag gick spisen sönder, så jag åkte till Elgiganten för att fixa en ny. Det blev en Electrolux med induktionshäll, det jag inte fick veta var att denna var på 230v, och i huset är det 400v fördelat på 3 á 10 amp. 3 ledare och en PEN/ Jord

Spisen kräver att det finns en nolla, jag vet om att jag måste ta hit en elektriker imorgon och få det fixat. Men lite förbryllar mig fortfarande..

Går det att lägga om belastningen, och tar ström från alla faserna mot nollan? För då borde det ju inte innebära allt förmycket jobb, mer än att koppla om och lägga in en nolla.
Sen står det följande 230/400 v 3n - 50 Hz, vill veta vad 400 gör i det sammanhanget?

Som sagt, vill bara veta om det funkar innan jag ringer elektrikern imorgon?

Tacksam för svar!

Redigerat:
Modelbeteckningen hade underlättat för att ge specifikt svar.

Generellt på nya spisar gäller följande:
Plattornas och ugnens elementspänning är 230V, den går att koppla på bara en fas men då behövs det oftast >25A om man vill kunna använda mer än 1-2 enheter, eller så kopplar man den till tre faser och givetvist även nolla, då räcker oftast 16A för att använda alla enheter. Strömmen i nolla blir aldrig mer än vad det max kan gå i en fas, när alla tre faserna belastas lika mycke så går det ingen ström i nollan.

ahus skrev:
Går det att lägga om belastningen, och tar ström från alla faserna mot nollan? För då borde det ju inte innebära allt förmycket jobb, mer än att koppla om och lägga in en nolla.
Sen står det följande 230/400 v 3n - 50 Hz, vill veta vad 400 gör i det sammanhanget?
Det är precis så man gör. Om det finns nolla framdraget är det bara att koppla in. I annat fall finns det två vägar att gå. Den ena vägen är att dra fram en nolla. Den andra lata vägen är att koppla om en av faserna till nolla så att spisen blir ansluten till två faser och nolla.

Tack!
Elektrikern kommer och kopplar in den om en 30 min, så det blir nog nyår i alla fall...

Bara funderade! Om den kopplas på 2 faser och tar en till nolla, innebär det väl att den inte går att köra på full effekt?

Troligen går den inte att köra långvarigt på full effekt på två faser. Det beror på vad det är för säkringar. Dock brukar det fungera i praktiken eftersom man sällan kokar pasta på alla fyra plattor samtidigt som ugnen står på maxtemp med öppen lucka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.