Hej, har rivit ur toalett, tvättstuga och har nu kommit till själva el mecket innan gipsning. undrar om någon har koll på om man kan montera el uttag på detta vis? : Tänker placera TT + TM mot en vägg på 2m bredd ha bänkskiva över å TM åt en sida sen tvättho ala IKEA imellan med bänkskåp sen TT åt andra sidan. Kan Jag montera uttag för dessa i bänkskåpet trots vattenkopplingar som finns i skåpet? 335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenkopplingar i skåpet spelar ingen roll. Tänk på att helst skall det fram två enfasgrupper till TM och TT. De drar för mycket för en 10A säkring om de skulle vara igång samtidigt. Och JFB tror jag är ett krav. Det är inte helt klart för mig om det kravet gäller även tvättstuga, men det är å andra sidan en så bra säkerhetshöjande pryl, att man inte bör leta argument för att slippa sätta in en jordfelsbrytare.

Föresten, kommer det att finnas en dusch i rummet?

Det kan vara den gamla 3 fas anslutning för TM som delas upp till 2 st enfasuttag på varsin fas med gemensam nolla o skyddsjord i en dosa. Denna lösning kan vara en fördel om det är besvärligt att dra kabel genom huset. I det läget är det extra viktigt med jfb (och gärna en 3 pol automatsäkring om det är en normcentral)

Ingen dusch utan ren tvättstuga , jag har nu dragit fram två separata grupper direkt från centralen..Tack för svar.

Och en tredje fas för strykjärnet kanske?

En liten fundering? Om man drar fram en trefas grupp 5*1,5 avsäkrad 10A kan man då belasta den tre x 2400 w trots nollan som är 1.5mm2 Bara en fundering ??

Vid en perfekt symmetrisk 3-fasbelastning kommer det inte att flyta någon ström alls i nollan. Och max ström är = max fasström. Vissa elaka belastningar kan dock ställa till det så att strömmen blir mer än fasströmmen, men det händer näppeligen i ett vanligt svenskt hem.

I det läget som du beskriver går det faktiskt ingen ström genom nolledaren före "grenpunkten". Men i dessa beskrivngar ovan måste alla fasledarna komma från OLIKA faser. Det är inte tillåtet eller elsäkert att dom kommer från samma fas med olika säkringar.

Självfallet så kommer det från tre olika faser. Ja det där med växelström är lite kufiskt. Håller mest på med likspänning men det är nog som du säger Tobbe_3: ingen ström genom nolledaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.