Hej!

Övervåningen i vårt 30-tals hus är kopplat med helt uttorkad OVIR i SP-rör, och desuttom finns 1 väguttag för hela våningen. Det ska så klart göras helt om, men först när våningen i övrigt ska renoveres.

Till dess tänker jag att [ låta elektrikeren ] göra så här:

• riva OVIR'n
  • dra en 5G2.5 stigare från huvudcentral i källaren till övervåningen (ca. 8 m)
  • sätta upp undercentral med HB, JFB och 3-4 10 A säkringer
  • dra utvändigt, "kulo-style", till VU etc.

Fråga 1:
Låter detta vettigt? Det är en tillfälig lösning; tanken är att allt ska infällas när övervåningen senare ska totalrenoveras, men det blir först om tidigast 1-1½ års tid.

Fråga 2:
Lämpar sig C/Os AEG centraler sig till detta? (Eller nekar elektrikerkåren att jobba med dem? :)) Kanske en liten Hager QC eller Garo är bättra, mhp. återanvändning. Några tipps?

År mycket tacksam för åsikter.

AEG centralen funkar, men ta till lite större än nödvändigt för det brukar alltid tillkomma nått. Minst är en kapsling för 12 - 13 moduler.
Är det bara tillfälligt så använd ekk light inte så "snyggt" som kulo men betydligt billigare

Ja och lika så kan ju du be elektrikern att använda skruvklammer så går det lite fortare att klamra.

//Patrik

RoTe
Skruvklammer synligt inomhus? :eek:

Okej, det låter bra.

Ska man passa på och be om att få dragit en riktig stigare på 6 mm2 och lägga parallellt med huvudcentralen -- eller är det totalt overkill? Min förste tanke var ju bara att få dragit en 5G2.5 och skapa en undercentral avsäkrad 16 A i huvudcentralen.

Redigerat:
RoTe skrev:
Skruvklammer synligt inomhus? :eek:
Det är en tillfällig lösning, så det kan jag kanske leva med 1-1½ års tid.

RoTe
5G2.5 låter fullt tillräckligt. Om du nu inte ska ha elpatron, varmvattenberedare osv på övervåningen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.