6 511 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Spänningsprovare
Sida 1 av 2
Hejsan
Jag har en spänningsprovare (beröringsfri) som inte funkar någe vidare, så jag har gått och tänkt att jag ska investera i en Phasen, särskilt nu när julgransbelysningen med 100 lampor slocknade.
Så såg jag på Clas Ohlson häromdagen att de har en variant på samma tema för endast 79:-
Någon som har erfarenhet av den, håller den måttet?
http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor/Pr362285000
Jag har en spänningsprovare (beröringsfri) som inte funkar någe vidare, så jag har gått och tänkt att jag ska investera i en Phasen, särskilt nu när julgransbelysningen med 100 lampor slocknade.
Så såg jag på Clas Ohlson häromdagen att de har en variant på samma tema för endast 79:-
Någon som har erfarenhet av den, håller den måttet?
http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor/Pr362285000
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Den funkar nog helt ok, fördelen med klasse är ju att man kan lämna tillbaka den om den inte fungerar som man vill.
Brukar inte vara några problem, så länge man har kvittot.
Brukar inte vara några problem, så länge man har kvittot.
Har en sådan liggande i fritidshuset och duger gott och väl för hemmabruk. Skulle kunna vara ännu billigare om man skippat den lilla larviga lampan uppe vid klipset
.
Tror inte att du som hemmaanvändare märker någon större skillnad mot en Phasen.
Tror inte att du som hemmaanvändare märker någon större skillnad mot en Phasen.
Phasen är överreklamerat Fluke ska det vara. Och så dyra är dom inte dock litar jag mer på dom än på Phasen.
Båda fabrikaten har ett antal olika modeller beroende på användningsområden, så det går inte att säga så generellt.Krokodilen31 skrev:
Vill man bli expert på att felsöka olika lågspäningsprodukter som julgransbelysningar så finns denna modellen som har viss anpassning för det http://www.sagabelectronic.se/?page_id=22&language=sv. Men är kanske inte ekonomiskt försvarbar för hemmabruk.
Då duger ClasOhlson bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Jag har en sådan, och även haft andra modeller, men tycker aldrig de har fungerat riktigt klockrent. Det går att påvisa vilken ledare som är fas, men inte helt pålitligt. Det behövs väldigt lite för att den ska lysa falskt. Naturligtvis får man aldrig använda en sådan för att påvisa frånvaro av spänning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
En kvalitativ multimeter går an i nödfall, men en riktig spänningsprovare t.ex. http://www.conrad.se/SP%C4NNINGSPROVARE-FLUKE-T140-2-POLIG.htm?websale7=conrad-swe&pi=122201 är det jag förlitar mig på.pozz2 skrev:
Beröringsfria "spänningsprovare" är bara leksaker IMHO...
Phasen o.dyl passar väl bäst (bara) till felsökning i belysningsslingor, armaturer osv. Inget att förlita sig på vid säkring för arbete om man vill vara på rätt sida. Någon form av tvåpolig provare likt den snaggletooth visar är ju givetvis ett grundkrav och går ju även att använda vid felsökningar, dock inte lika smidigt kanske. Själv har jag faktiskt aldrig haft någon beröringsfri provpenna och inte saknat dem heller.
Jag slog till på Classes variant, och att hitta den trasiga lampan bland de 100 i julgransslingan gick som en dans i alla fall. Till och med med batterier som var så urladdade att den inbyggda led-lampan inte gav något ljus alls ifrån sig.
Det man möjligen skulle önska sig är möjligheten att ställa in känsligheten. Den reagerar ganska långt ifrån sladden, så med lampor som sitter nära varandra på en slinga gäller det att hitta exakt rätt
Det man möjligen skulle önska sig är möjligheten att ställa in känsligheten. Den reagerar ganska långt ifrån sladden, så med lampor som sitter nära varandra på en slinga gäller det att hitta exakt rätt
Redigerat: