S
Hejsan

Jag har en spänningsprovare (beröringsfri) som inte funkar någe vidare, så jag har gått och tänkt att jag ska investera i en Phasen, särskilt nu när julgransbelysningen med 100 lampor slocknade.

Så såg jag på Clas Ohlson häromdagen att de har en variant på samma tema för endast 79:-

Någon som har erfarenhet av den, håller den måttet?

http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor/Pr362285000

Den funkar nog helt ok, fördelen med klasse är ju att man kan lämna tillbaka den om den inte fungerar som man vill.
Brukar inte vara några problem, så länge man har kvittot.

Har en sådan liggande i fritidshuset och duger gott och väl för hemmabruk. Skulle kunna vara ännu billigare om man skippat den lilla larviga lampan uppe vid klipset ;).
Tror inte att du som hemmaanvändare märker någon större skillnad mot en Phasen.

Phasen är överreklamerat Fluke ska det vara. Och så dyra är dom inte dock litar jag mer på dom än på Phasen.

De funkar absolut. Haft en i samma prisklass i flera år. Perfekt till julbelysningen. Har använt min flitigt i renoveringen för att ha koll på elledningarna.

Krokodilen31 skrev:
Phasen är överreklamerat Fluke ska det vara. Och så dyra är dom inte dock litar jag mer på dom än på Phasen.
Båda fabrikaten har ett antal olika modeller beroende på användningsområden, så det går inte att säga så generellt.
Vill man bli expert på att felsöka olika lågspäningsprodukter som julgransbelysningar så finns denna modellen som har viss anpassning för det http://www.sagabelectronic.se/?page_id=22&language=sv. Men är kanske inte ekonomiskt försvarbar för hemmabruk.
Då duger ClasOhlson bra.

Jag har en sådan, och även haft andra modeller, men tycker aldrig de har fungerat riktigt klockrent. Det går att påvisa vilken ledare som är fas, men inte helt pålitligt. Det behövs väldigt lite för att den ska lysa falskt. Naturligtvis får man aldrig använda en sådan för att påvisa frånvaro av spänning.

Om man inte får använda en sådan för att påvisa frånvaro av spänning, hur gör man då om man inte vill släcka hela huset?

jonas_loof skrev:
Den funkar nog helt ok, fördelen med klasse är ju att man kan lämna tillbaka den om den inte fungerar som man vill.
Brukar inte vara några problem, så länge man har kvittot.
Om den nu inte fungerade så kanske du inte ens är kapabel mer att ta dig tillbaka till Classe o byta.:x

Ja men vilka alternativ finns. Ja testar alltid så den lyser där ja vet att de finns spänning innan ja testar där ja ska skruva.

pozz2 skrev:
Om man inte får använda en sådan för att påvisa frånvaro av spänning, hur gör man då om man inte vill släcka hela huset?
En (tillräckligt) bra multimeter som du testar att den fungerar strax innan du vill kontrollera att "något" är spänningslöst exempelvis.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Phasen o.dyl passar väl bäst (bara) till felsökning i belysningsslingor, armaturer osv. Inget att förlita sig på vid säkring för arbete om man vill vara på rätt sida. Någon form av tvåpolig provare likt den snaggletooth visar är ju givetvis ett grundkrav och går ju även att använda vid felsökningar, dock inte lika smidigt kanske. Själv har jag faktiskt aldrig haft någon beröringsfri provpenna och inte saknat dem heller.

S
Jag slog till på Classes variant, och att hitta den trasiga lampan bland de 100 i julgransslingan gick som en dans i alla fall. Till och med med batterier som var så urladdade att den inbyggda led-lampan inte gav något ljus alls ifrån sig.

Det man möjligen skulle önska sig är möjligheten att ställa in känsligheten. Den reagerar ganska långt ifrån sladden, så med lampor som sitter nära varandra på en slinga gäller det att hitta exakt rätt :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.