Jag har hållit på och försökt kartlägga eldragningen i mitt hus idag, hittat lite dosor bakom tapeter och ryckt i lite kablar. Slagit av strömmen några gånger. Inte kopplat nåt.
Jag såg sen att en automatsäkring för ett sovrum gått och tryckte upp den.

Nu är en fas borta i huset. Det verkar inte vara en av huvudsäkringarna där elen kommit in, för de har jag provat.
Indikerar en elmätare om en fas är borta? Ser ut som på bilden.
Kan det finnas fler säkringar som säkrar av en fas för hela huset?

Jag verkar få en låg spänning för vissa lampor lyser svagt på den saknade fasen.

• 2013-01-03 16.41.51.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som en huvudsäkring gått, så kolla huvudsäkringarna på inkommande ledning. Du kanske måste byta dom för ibland ramlar inte den färgade "pluppen" ut och då ser säkringen hel ut.
Lite hempulaktigt skulle jag vilja säga :rolleyes:

Kanske en servissäkring har löst ut om du saknar spänning på en av inkommande faserna.
Antagligen har du någon trefaslast som ger bakmatning om du får en svag spänning (eller om det är led-lampor räcker det med kapacitiv koppling för att de ska lysa lite).

Den mätaren du har brukar skriva om du har spänning på faserna, du får stå en stund och vänta. L1 231V.. L2 230 V osv .. Kan det se ut.

Du har säkringar innan mätaren, kanske nån låda under, kolla dessa. Kan även vara fel innan din anläggning, då får du ringa nätägare, men kolla noga först så det inte är hos dig.

Nu funkar den fasen igen men jag blir inte klokare.

Det som inte funkade är det som ligger på tredje fasen, säkring 3,6,9,12
Jag tror att den säkring som gått tidigare är nummer 13, vardagsrummet. Där har jag idag skruvat upp och kikat bakom ett uttag, jag märkte att det var lite sprucket i porslinet, men skruvade tillbaka locket och tejpade för uttaget så att det inte ska användas innan vi gör om elen. Så den kanske är kortsluten, ska kolla i morgon.

Nu gick jag ner och slog av strömmen igen, bytte inkommande säkring för fas tre igen, fast tillbaka till den ursprungliga säkringen som alltså aldrig hade gått, sen när jag slog på elen igen såg jag att säkring 13 gått igen. Men allt annat funkar. Go figure.

För övrigt verkar elmätaren bara visa fasernas spänningar nu efter att alla faser är igång igen. Innan när jag kollade så visade den bara förbrukning.

Lite övriga saker när man ändå lagt upp bilden.

Jag antar att den grå lådan i mitten är en rest?
Ovanför den sitter en brytare där det står
1. Normaltarrif
0. Nättaxa.
Den står på 0.
Fortum sade att vi har nån slags dag och natttaxa, mätaren växlar även mellan tariff 1 och 2 och total.

Det sitter även en timer eller nåt sist i säkringsraden. Vad kan den tänkas gå till?

Testade jordfelsbrytarknappen, hände inget, så det ska väl också bytas.

Kan knappt se nåt alls på din bild, kan det i mitten vara till mätarens kommunikation? Har du haft 2 mätare innan? En timer kan slå på och av el på olika tider.

Vad gäller ditt fel känns det som det möjligen kan finnas kvar, kolla med grannarna om de haft samma problem. Känn om det är varmt nånstans runt säkringar.

Slugge skrev:
Kan knappt se nåt alls på din bild, kan det i mitten vara till mätarens kommunikation? Har du haft 2 mätare innan? En timer kan slå på och av el på olika tider.

Vad gäller ditt fel känns det som det möjligen kan finnas kvar, kolla med grannarna om de haft samma problem. Känn om det är varmt nånstans runt säkringar.
Bilden har väldigt hög upplösning, jag kan läsa gruppförteckningen hjälpligt. Bara zooma så ser du. :-)

Slår du huvudbrytaren till och från kan det vara brytaren som är på väg att ge upp, slår inte till alla faser alltid, inte helt ovanligt. Säkring 13 kan något eller ett par laster som har hög startström.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.