ja, helt ok. lite äldre spisar har allt som oftast 400v värmeslingor och behöver då ingen nolla, eftersom ingenting i spisen kräver 230v.

nyare digitaliska dundermojänger är så fullproppade med kretskort så de kräver nolla, och har då det 4:e stiftet, men det kan bli problem i äldre hus, för det kanske inte är framdraget någon nolla till uttaget, och då kan man bränna dunderelektroniken...
 
Nja, nästan sant det brukar sitta ett motstånd som "tar ner" spänningen för ungslampan som ska ha 230 Volt.
 
Men titta nu förstår jag ju saker o ting! :-) jättetack för alla bra svar! Ska sova så gott inatt :-)
 
Och kopplar du de tre faserna i fel ordning fel så blir det ett kylskåp av spisen, precis som med att trefasmotorer kan snurra åt fel håll om faserna hamnar fel.
Nej, jag skojar bara;) men att trefasmotorer kan snurra åt fel håll om faserna inte läggs i rätt ordning är sant.
 
Haha den va fin! :-) de om motorer fick jag lära mej när jag böt ut den gamla cirkulationspumpen. De va en elektriker som gjorde de :-)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.