Har en Pioneer WYN015WTFN2I-L värmepump som sporadiskt trippar jordfelsbrytaren när den är inkopplad.
Frågan är om detta är något som en service rättar till eller om det snarare är ett elproblem.
Finns det några delar i utomhusdelen som kan vara känslig för detta?
Pumpen ingick i husköpet varför jag inte har någon bra kontakt för att komma vidare.
Vet inte heller vilken årsmodell det är på den eller om den kan anses ha nått sitt bäst före datum. Någon som har en uppfattning om det utifrån given information. Kanske inte har tillverkats på några år.

Är det en sådan: http://www.mamut.net/controls/shop/....asp?gid=193&subgid=194&wwwalias=jons&pid=355

Den verkar innehålla en inverter för styrning av kompressorn, och dessa är kända för att lösa en JFB pga högfrekventa störningar. Det ligger tydligen på gränsen till att lösa den. En lösning är att byta till en JFB av typ B som är okänslig för denna last. En annan lösning är att lägga LVPn på en separat JFB, eller lägga den helt utanför. Om möjligt försök få svar på vad Pioneer säger som JFB i kombination med denna LVP. Googla på "WYN-015".

Möjligen har föregående ägare haft ett annat "användningsmönster" av elanläggningen som maskerat detta fel, eller så har de haft precis samma problem.

Tack för tankarna Bo. Pratade lite med en elektriker som var mer inne på fukt och överslag i uteenheten. När jag dessutom tänker tillbaka till när jag hade den inkopplad så var den inte alltid igång när den trippade. Har ju då mindre att göra med vilken typ av last det är. Får nog se till att ringa in någon servicetekniker som kan felsöka enheten. Dock så kvarstår frågan om det är värt det. Vet inte hur gammal den och har inte hittat någon "production date" som enligt utsago skall finnas på enheterna. Det är inte den som du visar på bilden, men verkar vara en äldre modell som är lite klenare. Får nog leta hårdare efter datumet.

Fick svar från tillverkaren att det verkar vara en konstig kombination. Inneenheten är en Luft-Luft och uteenheten är en Luft-Vatten. Dock så var den tillverkad före 2006.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.