3 648 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Säkring går i huvudcentral, men inte i undercentral
Hej, har en undercentral i ladan. Där huserar hönsen och motorvärmaruttaget. När jag kör igång motorvärmaren har proppen börjat gå. Men inte i undercentralen, utan i huvudcentralen.
Jag tänker att det borde bero på överbelastning (trots att det alltid har fungerat felfritt). För om motorvärmaren var boven, så borde väl motorvärmaruttagsproppen i undercentralen gå? Nu går ju proppen i huvudcentralen (10A) som drar hela undercentralen.
Vad tror ni?
Jag tänker att det borde bero på överbelastning (trots att det alltid har fungerat felfritt). För om motorvärmaren var boven, så borde väl motorvärmaruttagsproppen i undercentralen gå? Nu går ju proppen i huvudcentralen (10A) som drar hela undercentralen.
Vad tror ni?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja huvudsäkringen belastas ju med summan av lasterna i hela anläggningen, inkl. alla undercentraler på just den fasen. Om belastningarna ligger lite ojämt fördelade mellan faserna kan detta uppstå. Minska belastningen eller flytta någon av belastningarna till annan fas (i en av undercentralerna).
Men är det så att problemet uppstått plötsligt trots att det fungerat väl tidigare, eller har du plötsligt börjat använda anläggningen på ett annat sätt?
Men är det så att problemet uppstått plötsligt trots att det fungerat väl tidigare, eller har du plötsligt börjat använda anläggningen på ett annat sätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Överbelastning.
Hur ser det ut, du har 10A säkring (en eller trefas?) i huvudcentralen. Och detta driver centralen i ladan. Hur mycket drar värmen till hönsen? Inget annat som drivs via ladan?
Har du köpt ny kup'evärmare? Är det en värmare med omkopplare för olika effekt? Oftast så drar kombinationen motorvärmare/ kupé värmare minst 10A, så man kan inte ha något mer inkopplat på samma grupp.
Hur ser det ut, du har 10A säkring (en eller trefas?) i huvudcentralen. Och detta driver centralen i ladan. Hur mycket drar värmen till hönsen? Inget annat som drivs via ladan?
Har du köpt ny kup'evärmare? Är det en värmare med omkopplare för olika effekt? Oftast så drar kombinationen motorvärmare/ kupé värmare minst 10A, så man kan inte ha något mer inkopplat på samma grupp.
Om du bara har 10A som huvudsäkring till UC är det kanske inte så konstigt. I UC'n finns antagligen fler belastningar som ligger på just den fasen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Motorvärmare 500-650 W ca.hempularen skrev:
Kupevärmare 800-1350 W ca
Klart det finns med högre effekter också, men detta är väl inte ovanligt. Då finns det ju tom lite marginal till 10A.
Ja, finns ju olika sorters värmare, kan väl ligga mellan 500-2000 W vardera, kolla upp detta TS, har du köpt "bra" grejer är det inget konstigt om säkringen inte orkar med. Samt vad mer som ligger på 10 A i HC? Är det bara 1-fas eller?
Tack för alla svar!
Nu har jag nästan hittat felet. I huvudcentralen är det 3 x 10A ut till ladan. I ladan är lyset, motorvärmaren och hönsvärmen kopplat på samma 10A. Borde vara för mycket, men det har funkat. Kopplade nu motorvärmaren på en annan fas i ladan, och det small till.
Alltså, någonstans i bilen har det blivit fel. Skulle tippa på förgreningen där inkommande ström grenas till motor och kupé. Calix-förgreningarna är ju lite rassliga.
Får åka till min bilmekanikervän med automatsäkringar i morgon och leta elfel.
Nu blev det helt plötsligt ett bilelfel
Nu har jag nästan hittat felet. I huvudcentralen är det 3 x 10A ut till ladan. I ladan är lyset, motorvärmaren och hönsvärmen kopplat på samma 10A. Borde vara för mycket, men det har funkat. Kopplade nu motorvärmaren på en annan fas i ladan, och det small till.
Alltså, någonstans i bilen har det blivit fel. Skulle tippa på förgreningen där inkommande ström grenas till motor och kupé. Calix-förgreningarna är ju lite rassliga.
Får åka till min bilmekanikervän med automatsäkringar i morgon och leta elfel.
Nu blev det helt plötsligt ett bilelfel
Det är högst troligt att elementet har ett jordfel i bilen. I dom fallen kommer jfb lösa ut långt innan det har utvecklats till full kortslutning, där även bilen blir spänningsförande innan säkringen hinner att lösa ut med upp till halva spänningen (115V) i värsta fall. Det är en av orsakerna till att jfb har varit ett krav på utomhusuttag under ganska många år.elmont skrev:
Finns det dessutom ett avbrott i skyddsjorden så kommer den felaktiga motorvärmaren att "fungera felfritt" förutom att bilen är spänningsförande med upp till 230 V och därmed livsfarlig att beröra.
Redigerat:
Klicka här för att svara
