Jag har spottar i köket som lyser i några minuter och sen slockar de. Släcker man de så kan man efter ett tag tända de igen och så lyser de i några minuter. När jag tittar uppe vid taket så hittar jag en trafo och ett förkopplingssdon (googlat). Dimmern är borttagen för länge sedan.
Fråga 1: Är det troligen trafon eller förkopplingsdonet som är trasig?
Fråga 2: Behöver man förkopplingsdon om man inte ska dimmra?
Fråga 1: Är det troligen trafon eller förkopplingsdonet som är trasig?
Fråga 2: Behöver man förkopplingsdon om man inte ska dimmra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det som syns på bilden är två olika don. Har du två separata slingor med spottar? Troligen blir en av dessa för varm, ev att den är trasig så att överhettningsskyddet löser i förtiden. Försök isolera vilken som är aktuell här.
LZ4:an är inget förkopplingsdon utan en bottenlast för att dimmern skall fungera på låga laster (så den kan du koppla bort).
Troligtvis är det transformatorns överhettningskydd som löser ut p.g.a. för hög last.
Jämför trafons maxlast med spottarnas sammanlagda effekt.
Troligtvis är det transformatorns överhettningskydd som löser ut p.g.a. för hög last.
Jämför trafons maxlast med spottarnas sammanlagda effekt.
Tack för svaren. Ska kolla imorgon. Det bilden visar matar ena sidans spottar. Det sitter en lika uppsättning på väggen mittemot som matar den sidans spottar. Kanske nån som stoppat i för stora lampor då...
Trafon ser ut att vara en gammal modell med järnkärna, och de har sällan överhettningsskydd. Fast problemet är klassiskt "överhettnings-symptom". Spännande! 
Skulle nästan vilja säga tvärtom att även järnkärnetrafos, speciellt mindre ingjutna/kapslade som den på bilden, ganska ofta har någon form av överhettningsskydd.
Man kan faktiskt skönja ett par symboler på trafon som har med temperatur att göra iaf.
Man kan faktiskt skönja ett par symboler på trafon som har med temperatur att göra iaf.
Klicka här för att svara