Jag begriper ingenting o livrädd blir man när de blir nå tok..

Ikväll började alla lampor lysa lite "halvt". De visa sig att en huvudsäkring gått, trots att bara lamporna på entre'plan och uttaget i köket där vattenkokarn va igång, låg på den fasen och så gör vi ofta. Hur kan de komma sig att huvudsäkringen gick då? Och varför lös lamporna på halvfart när fasen till lamporna va utslagen?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Fråga annars. Mycket tacksam för svar :-)
 
Huvudsäkringen är den sammanlagda effekten du har att tillgå...en vattenkokare är ofta på ganska hög effekt och det är orsaken....att resterande lampor lyser på "halvfart" beror på att just en huvudsäkring gått sönder....
 
Och att du har någon två eller trefas last inkopplad
 
...antagligen spisen.

//Patrik
 
Går spisen på tvåfas eller? Den var igång vid tillfället men dog inte.

Men lamporna går väl bara på en fas? Så alltså borde dom väl lysa eller inte lysa om just den fasen va utslagen?
 
Spisen kan mycket väl gå på två faser, går en huvudsäkring kommer en del av spänningen (från den hela säkringen) att gå bakvägen genom spisen och ut till lampan. Då får man "halvljus".
 
Jaha då är jag med. Så detta var inget konstigt då?
 
Mattsson86 skrev:
Jaha då är jag med. Så detta var inget konstigt då?
Nej, helt vanlig symtom till en trasig huvudsäkring. Inget farligt.
 
Tack för de! :-)

Är de nått liknande som gör att jag alltid kan mäta 6volt i lamputtagen? Slår jag av strömbrytaren på väggen så har lampan 6 volt ändå?
 
Det fenomenen är något helt annat - kapacitiv eller induktiv koppling mellan en fasledare och tändtråden till lamputtaget (som "hänger i luften" elektriskt sett) ger en liten spänning i tändtråden som spänningsdetektorer och högohmiga multimetrar kan fånga upp. Om lampan ansluts kommer du inte att mäta upp något, för det är så liten ström det handlar om att lampan drar ned spänningen i tändtråden till noll.
 
Okej. Men jag antar att de inte ska vara så egentligen eller är de också normalt?

Kan spisen gå på två faser med vanligt jordad stickkontakt?

Mycket som snurrar i huvet nu... Blir nervös av el...
 
Nej, om det är en vanlig stickpropp ska det inte vara mer än en fas.
Men du kan ju ha någon annan förbrukare som går på två eller tre faser i huset. I elcentralen kan du se om du har det.
 
Har du verkligen en vanlig jordad stickpropp? Det har jag aldrig någonsin sett på en spis. Oavsett antal faser.

//Patrik
 
Ja de är en liknande kontakt som tex till datorn
 
Mn vad är det för spis? Är det en vanlig spis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.