Mikael_L skrev:
Blanda inte trefas och enfasgrejer på samma grupp, förutom att det är fel så kan det gå illa.
Nej det var inte så jag menade. Jag bara menade att om man inte tror att det räcker med en enfasmatning så skulle jag inte tveka på att välja en trefasmatning för att vara lite framtidssäkrad.

En tvåfasmatad frigga känns för mig som en "konstig avart".

Mikael; då räcker det väl fortfarande med 5x2,5 till friggeboden och separeringen trefas/3 x enfas sker i och med undercentralen i friggan eller hur? Menar att man inte behöver dra en kabel till boden för trefas och en annan kabel för 3 x enfas?

Mikael_L
ToRy skrev:
Mikael; då räcker det väl fortfarande med 5x2,5 till friggeboden och separeringen trefas/3 x enfas sker i och med undercentralen i friggan eller hur? Menar att man inte behöver dra en kabel till boden för trefas och en annan kabel för 3 x enfas?
Nej, precis som du säger, en undercentral löser "problemet".
Med 5g2,5 kan man mata 3x16A (om det inte är för lång sträcka) och ha ett 3fas-uttag på 3x16A i UC och sen 3x10A (eller så många grupper man nu vill) till enfaslaster i friggeboden, såsom lyse och sånt.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nej, precis som du säger, en undercentral löser "problemet".
Med 5g2,5 kan man mata 3x16A (om det inte är för lång sträcka) och ha ett 3fas-uttag på 3x16A i UC och sen 3x10A (eller så många grupper man nu vill) till enfaslaster i friggeboden, såsom lyse och sånt.
Det kan väl inte vara riktigt sant, eller? En 16A och kanske två 10A kan då plocka ström från samma kabel. Räcker 2,5mm2 då?

Eller man lägger ju tre 16A i centralen som sedan delar vidare, efter dessa tre. Jag är med nu!

Mikael_L
nimhed skrev:
Det kan väl inte vara riktigt sant, eller? En 16A och kanske två 10A kan då plocka ström från samma kabel. Räcker 2,5mm2 då?
Kabeln måste vara avsäkrad i matande ände med max 16A så de säkringarna löser det problemet.

Jag är lite osäker ifall det är tillåtet med en "fuling" att säkringarna i matande ände kan ersätta de 3x16A som man tänker sig sitta i UC.
Och för överlastskydd kan ju dessutom säkringarna sitta i valfri ände, så det kanske går att mixtra ännu mer och låta dom sitta i UC också .. ;)
Men man får räkna på kortslutningsskyddet då också.

Ja mycket idiotisk överkurs blev det här.
Skit i allt det jag skrev efter första stycket om ni vill ha något normalt konstruerat. :o

Och har jag bladdrat ihop några fel så förväntar jag mig snart lite uppsträckning av Bo eller elmont. ;)

Redigerat:
Du har beskrivit det föredömligt :thumbup:.

Kabellängden mellan hus och friggebod har vi inte behandlat. Ej heller hur stor last som förväntas. Men det behöver man bara räkna på om kabeln blir mer än säg 25 meter lång, lite beroende på hur långt ut i skogen stugan ligger (svagt nät?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.