Medlem
· Värmland
· 16 inlägg
Hej
Jag och en kolega hade diskussionen om det är tillåtet enligt standard att sätta jordade uttag på ställen där jord inte är framdraget. Jag hittar standarder angående att jordade och ojordade uttag inte får blandas men ej det andra. Självklart är det högst olämpligt men är det tillåtet?
Jag och en kolega hade diskussionen om det är tillåtet enligt standard att sätta jordade uttag på ställen där jord inte är framdraget. Jag hittar standarder angående att jordade och ojordade uttag inte får blandas men ej det andra. Självklart är det högst olämpligt men är det tillåtet?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Tjaa. Om inte annat föreskrivs så finns det väl en regel om att en jordledare skall gå obruten till centralen. I ditt jordade uttag så har du ju några cm. jordledare i form av jordningsblecket. Då skall det finnas en obruten förbindelse mellan den stumpen jordledare och jord i centralen.
Det är inte tillåtet. Man ska kunna lita på att ett jordat uttag har jord.Thomas Alfredsson skrev:
Medlem
· Värmland
· 16 inlägg
Tack för era svar!
Ja, det har du rätt i, det finns ju en standard om att jordledaren ska vara kontinuerlig. Dock är det konstigt att det är tillåtet att koppla in jordad stickpropp i ett ojordat uttag vilket borde bryta mot detta.hempularen skrev:
Det finns väl ingen standard som explicit säger att man ska kunna lita på att man har jord? Det skulle vara standarden angående jordledarens kontinuitet då, det kanske var det du menade?tio_Pepe skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag har hört experter säga att det som inte uttryckligen är förbjudet måste vara tillåtet. Bland avsaknade förbud finns bl.a dum i huvudet, oansluten skyddsjord och belastningsström i skyddsjordsledaren mm. Så man ska inte alltid snöa in på regelstudier...
Men hur som helst tror jag att de flesta här är eniga om att "oansluten skyddsjord" implicerar "dum i huvudet".Bo.Siltberg skrev:
- Dum i huvudet har vi redan behandlat.Slugge skrev:
- Fulrenovering inför försäljning så det ska se bra ut.
- Snygga till det så att man får enhetliga moderna jordade uttag på billigaste sätt.
- Man kanske renoverar "rum för rum" och tänker att elektrikern får dra kablarna sen...
Många varianter på samma tema inser jag.
När jag jobbade som elektriker dök detta fenomen upp då och då vid besiktningar av bla skolor och av dom besiktingsmännen sågs det som väldigt allvarligt fel och skulle åtgärdas OMG.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ja så menade naturligtvis även jag. Frågan var inte alls dum, tvärtom. Jag hade trott att den var enkel att besvara genom att peka på lämpligt regelverk, men så lätt var det tydligen inte.Bo.Siltberg skrev:
Bo som är betydligt piggare på att läsa föreskrifter än mig kan säkert hitta en text där just detta förbjuds pga att det skulle kunna vara förenat med livsfara, icke elsäker anläggning osv osv. Säkert går det att hitta en "bakväg" för att tyda ut att ett jordat uttag utan ansluten jord är förbjudet.