Märkte häromkvällen att armaturen över akvariet brummar när den är tänd och började då kolla vad som svängde med i 50hz. Då jag skruvade isär märkte jag att drosseln va ordentligt varm. (inte hålla finger på längre än någon sekund.) Är detta normalt eller är det ett teckan på att något är fel?
Nu är ju denna armatur säkert 30 år så den är avskriven sedan länge så att reparera känns knappt lönsamt.

Låter som att temperaturen kan ligga på 60-80 grader? Ingenting direkt onormalt vad jag kan se. Vid drift är inte drosseln inblandad på annat sätt än att den är seriekopplad med lysrören och bör inte bli så varm av belastningsströmmen. Men visst, armaturen är gammal...

Inget i närheten som kan ta eld så den får nog hänga med ett tag till då.

mmm, nu é ju jag akvarist oxå, så jag fliker gärna in här och säger att du skulle kunna spara ca 50% av förbrukningen på den lysrampen om du skulle byta till en elektronisk drossel.
dom gamla med järnkärnor går och går, men F vad dom drar ström.

Kan ju kolla vad en ny ramp kostar nästa gång i butiken.

Men man slipper kanske ha en doppvärmare inkopplad.

Nästan alla drosslar har en Tc-temperatur angiven, ex Tc-85grC.
Sedan kan det finnas en punkt eller cirkel med ordet TC brevid.

Tc står för temperatur kontroll.
Mät temperaturen vid punkten.
Är det varmare temperatur än angivet ska man ta en funderare på att byta rampen.

Är temperaturen under är det förmodligen ok

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om du vill slippa byta ut armaturen kan du ju ta bort drosseln och glimtändaren och endast köra med ett LED-lysrör på 230V. Då försvinner visserligen CE-märkningen men den kan man ju vara utan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.