1 000 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Led-installation
Ny här på forumet och har några frågor angående en kommande downlight Led installation.
Det är en del grejer jag inte begriper när det kommer till själva installationen.
Jag tror jag har koll på detta med konstant V och konstant A.
Konstant V - jag kopplar + och - till varje armatur.
Konstant A - jag kopplar + till första armaturens + sen från den armaturens - till + på nästa armatur osv till sista armaturens - kommer tillbaka på drivdonets - ?
Om jag ska ha push som dimmning så ska det vara fas till både strömbrytaren och drivdonet? Fick inte ihop det om brytaren matades från drivdonet.
Vilka drivdon tycker ni funkar bäst. Som har att man kan välja konstant V & A samt har dimmning via push eller 1-10V.
Är det något annat jag ska tänka på?
Davince
Det är en del grejer jag inte begriper när det kommer till själva installationen.
Jag tror jag har koll på detta med konstant V och konstant A.
Konstant V - jag kopplar + och - till varje armatur.
Konstant A - jag kopplar + till första armaturens + sen från den armaturens - till + på nästa armatur osv till sista armaturens - kommer tillbaka på drivdonets - ?
Om jag ska ha push som dimmning så ska det vara fas till både strömbrytaren och drivdonet? Fick inte ihop det om brytaren matades från drivdonet.
Vilka drivdon tycker ni funkar bäst. Som har att man kan välja konstant V & A samt har dimmning via push eller 1-10V.
Är det något annat jag ska tänka på?
Davince
Push billigast och enklast.
Du behöver fas, nolla och fjädrande tändtråd till drivdonet.
Fjädrande tändtråd tar du från strömbrytaren. (Strömbrytare med en fjädrande kontakt). Samma fas till don och strömbrytare.
Jolly är bäst. Funkar till dom flesta konstant LED
Du behöver fas, nolla och fjädrande tändtråd till drivdonet.
Fjädrande tändtråd tar du från strömbrytaren. (Strömbrytare med en fjädrande kontakt). Samma fas till don och strömbrytare.
Jolly är bäst. Funkar till dom flesta konstant LED
Installationsmässigt håller jag med om att push är bäst för det blir minst jobb, också ett måste om man vill kunna dimma från flera ställen. Användarmässigt är det dock överlägset med 1-10v vriddon. Mycket enklare och går snabbare att manövrera!
Hytronic ska väl ha jord också
Klicka här för att svara